Συνέντευξη της Fiona Λαμπρίδη

Η κυκλοφορία ενός βιβλίου στάθηκε η αφορμή της συνάντησής μας με την Fiona. Η ολιστική φωνητική την οποία διδάσκει λειτουργεί (και) ψυχοθεραπευτικά, ανοίγοντας τον δρόμο προς την αυτογνωσία και την εσωτερική ολοκλήρωση.

Συνέντευξη στην Ευρυδίκη Κοβάνη

Το “Findmyvoice” δεν είναι ένα απλό βιβλίο μαθημάτων φωνητικής. Περιέχει μία μέθοδο εμβάθυνσης που διευρύνεται πολύ πέρα από το «μαθαίνω να τραγουδάω», καθώς και αρκετά αυτοβιογραφικά στοιχεία. Πώς αποφασίσατε να το γράψετε;

Το βιβλίο αυτό προέκυψε ως μια ανάγκη, να καταγράψω την προσωπική εμπειρία και βίωμα μέσα σε αυτό το ταξίδι της μουσικής και του τραγουδιού. Ήθελα αρχικά να είναι ένα εγχειρίδιο που θα ακολουθεί τους μαθητές μου, είτε στα ομαδικά εργαστήρια και σεμινάρια, είτε στα ιδιαίτερα μαθήματα. Πολύ περισσότερο όμως ήθελα να καταγραφεί η βαθιά μου πεποίθηση ότι η φωνητική μπορεί να λειτουργήσει ψυχοθεραπευτικά. Η φωνητική έχει ως αφετηρία την καλή επαφή με το όργανο, που είναι το ίδιο μας το σώμα. Μαθαίνεις να ακούς το σώμα σου και τα συναισθήματά σου.  Συνειδητοποιείς τα όρια της φωνής σου και μαζί με αυτά και τα όρια της ύπαρξής σου σε σχέση με το περιβάλλον σου και τους ανθρώπους.

 

Σε ποιους απευθύνεται;

Το βιβλίο όπως και τα  Findmyvoice Εργαστήρια απευθύνονται σε όλους.

Στα εργαστήρια σκοπός είναι η συνύπαρξη ανθρώπων τελείως διαφορετικών καταβολών, κουλτούρας και ταλέντων που όμως μοιράζονται την κοινή τους ανάγκη για έκφραση. Ξεκινώντας με έναν κοινό στόχο, που είναι η τελική performance του εργαστηρίου μετά από δύο μήνες, οι μαθητές παλεύουν με τους φόβους τους και τις ανασφάλειές τους, αλληλοϋποστηρίζονται και μαθαίνουν πέρα από την φωνητική τεχνική, να διαχειρίζονται το άγχος της έκθεσης, πρώτα μέσα στην ομάδα και έπειτα και στο κοινό.

 

Πώς συνδέεται η φωνητική με την αυτογνωσία και την ψυχοθεραπεία;

Όσο βαρύγδουπο κι αν ακούγεται, μοιάζει να έρχεται κάποιος στα εργαστήρια για να μάθει να τραγουδά αλλά τελικά μαθαίνει τον εαυτό του και λύνει τους κόμπους του. Σαν να ξεγελάμε το μυαλό με τραγούδια και μπαίνουμε στην ψυχή….Την κατανοούμε, την χαϊδεύουμε αν χρειάζεται ή την ξεβολεύουμε. Ότι χρειάζεται ο καθένας, για να κάνει το βήμα προς το άγνωστο. Να ξεκλειδώσει όσα φοβάται και όσα τον κάνουν να αισθάνεται ανήμπορος.

 

Πώς ανακαλύψατε αυτή τη σύνδεση, πώς παντρεύτηκαν αυτά τα δύο στη δική σας περίπτωση;

Όπως περιγράφω και στο βιβλίο, στις προσωπικές βιωματικές αναφορές, ξεκίνησα την μαθητεία μου στο κλασικό τραγούδι, λίγο τυχαία, αν αποδεχόμαστε την τυχαιότητα στην ζωή μας ή καρμικά όπως κατά βάθος πιστεύω. Η όπερα μπήκε στην ζωή μου και την άλλαξε. Αισθάνθηκα ότι είμαι ξεχωριστή, γιατί δεν υπήρχε στο ευρύτερο περιβάλλον μου κάποιος άλλος που να κάνει κάτι αντίστοιχο. Είχε υψηλές απαιτήσεις και αυτό μου αύξανε συνεχώς την αυτοπεποίθηση και μάθαινα για τις ικανότητές μου, για την έκφρασή μου και τα συναισθήματά μου. Αντιλήφθηκα και αποδέχτηκα το πόσο ευεργετική μπορεί να είναι η πειθαρχία. Η αφοσίωση. Το μέτρο. Έννοιες που δεν υπήρχαν στο λεξιλόγιο και στην ζωή μου. Όσο εμβάθυνα στην τραγουδιστική τεχνική, διαπίστωνα ολοένα και περισσότερο, αρχικά βιωματικά και σε καθαρά προσωπικό επίπεδο πόσο άλλαξε τον χαρακτήρα μου και έπειτα μέσα από την διδασκαλία, έβλεπα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα να πραγματοποιούνται αλλαγές και βελτιώσεις σε συμπεριφορές, σε διάθεση, ακόμα για παράδειγμα και σε προβλήματα τραυλισμού ή ακοής.

 

Πού πιστεύετε ότι οφείλεται η συστολή μας να ασχοληθούμε με κάτι καλλιτεχνικό; Και πώς θα μπορούσε να ξεπεραστεί;

Θεωρώ πως πρέπει να ζούμε με τέχνη. Η Τέχνη δεν είναι επάγγελμα που οδηγεί τον άνθρωπο στην δόξα και την αναγνωρισιμότητα. Η τέχνη είναι τρόπος να ζεις, να βλέπεις την ζωή και τους ανθρώπους, να αντιλαμβάνεσαι τις σχέσεις και τις συνδέσεις με όλα τα πλάσματα του κόσμου. Είναι τρόπος έκφρασης… Εάν μοναδικός στόχος είναι να καλύψει κανείς την ματαιοδοξία του, τότε απλά έχει βάλει έναν επιπλέον εγκλωβισμό στην ζωή του. Μια νέα φυλακή. Το βασικό εμπόδιο που αντιμετωπίζει κανείς σε σχέση με την καλλιτεχνική έκφραση, έχει να κάνει με τον φόβο της απόρριψης. Η καλλιτεχνική έκφραση δεν στοχεύει στην τελειότητα. Αντίθετα. Πιστεύω σθεναρά ότι στοχεύει στο «σπάσιμο» των συνηθειών, στο λάθος, στην τόλμη να τσαλακώνεσαι και να επαναπροσδιορίζεσαι επί σκηνής και παρουσία κοινού. Να αποδεικνύεις καθημερινά στον εαυτό σου ότι μπορείς να εξελίσσεσαι και να συνδέεσαι ολοένα και περισσότερο με τον εαυτό σου, τους πόνους σου, τους φόβους σου και αυτό να μην είναι καταστροφικό, αλλά δημιουργικό. Δεν είναι ντροπή να φοβάσαι. Δεν είναι ντροπή να κάνεις λάθος. Ντροπή είναι να «πεθαίνεις» καθημερινά στην αδράνεια της ασφάλειάς σου.

 

Ποιο ήταν το πιο κομβικό σημείο της καριέρας σας μέχρι σήμερα;

Κάθε βήμα στην καριέρα μου, ήταν ένα βήμα μπροστά… Άνοιγα μια πόρτα σε καινούρια μονοπάτια και μάθαινα συνεχώς κάτι ακόμα για μένα. Θεωρώ πως διαβάζοντας κανείς το βιογραφικό μου, θα καταλάβει ότι δεν ησυχάζω εύκολα. Δεν βολεύομαι κάπου… Θέλω να δοκιμάζω καινούρια πράγματα και δεν αφήνω εύκολα να περάσουν ευκαιρίες για «νέα ταξίδια» και νέες εμπειρίες. Θα έλεγα πολύ επιγραμματικά πως οι μεγάλες στιγμές μου, συνοδεύονταν και από μεγάλες θυσίες. Όταν αποφάσισα να μεταβώ από την όπερα στο σύγχρονο blues-rock τραγούδι δεν ήταν εύκολο. Όμως η μετάβαση αυτή για παράδειγμα, μου έδειξε πολύ σύντομα, ότι μπορούσα να συνθέτω τραγούδια. Δεν ήταν κάτι που το είχα φανταστεί. Νομίζω όμως ότι η πιο πρόσφατη δραστηριότητά μου που με έχει συνεπάρει, είναι η δημιουργία των FMV Εργαστηρίων και η συγγραφή του βιβλίου. Το να δουλεύω με ανθρώπους όλων των ηλικιών, με όχημα το τραγούδι και τη μουσική με συναρπάζει. Με γοητεύει το πώς αφήνονται και με εμπιστεύονται και τελικά βάζουν την τέχνη στην ζωή τους. Χαρακτηριστικά είχα μια περίπτωση, σε κάποιο από τα πρώτα εργαστήρια, μια γυναίκα μέσης ηλικίας, που ζούσε σε χωριό και ερχόταν στην πόλη μόνο για το εργαστήριο, με πολλές οικογενειακές δυσκολίες και υποχρεώσεις. Όταν τελείωσε το εργαστήριο με την τελική performance, μου εξομολογήθηκε ότι για πρώτη φορά αισθάνθηκε ότι δεν είναι γεννημένη μόνο για να καθαρίζει και να μαγειρεύει.  Ήταν πολύ συγκινητικό για μένα το γεγονός ότι βοήθησα μια γυναίκα να βρει χαρά στην ζωή της και να μεγαλώσει η αυτοπεποίθησή της. Περιττό να σας πω, ότι στο δικό της τραγούδι, έπεσε το μαγαζί κάτω!

 

Ποια είναι η πιο σημαντική συμβουλή που δίνετε στους μαθητές σας;

Να μην επηρεάζονται από κανέναν. Κανείς δεν μπορεί να τους υποδείξει τι μπορούν και τι όχι. Να δοκιμάζουν. Να ξεβολεύονται. Να δρουν. Να τολμούν. Η ζωή θέλει δράση και κίνηση. Μόνο στον θάνατο και στην μήτρα της μητέρας τους δεν συμβαίνει τίποτα ή θα είναι απολύτως ασφαλείς. Να μην επιζητούν την ασφάλεια. Η ασφάλεια είναι μέσα τους και χτίζεται.

 

 

 

 

 

 

 

Fiona Λαμπρίδη-Wolfsohn

H Fiona είναι ελληνο-γερμανικής καταγωγής γεννημένη στην Ελλάδα. Διπλωματούχος δραματική σοπράνο – με μεγάλη εμπειρία διδασκαλική αλλά και σολιστική ως ερμηνεύτρια κλασσικού ρεπερτορίου, αλλά και ως ερμηνεύτρια της blues-pop-rock μουσικής.

Είναι επίσης συνθέτρια pop-rock-blues τραγουδιών και ασχολείται επαγγελματικά με την παραγωγή προσωπικών μουσικών projects και τη διδασκαλία.

Παράλληλα με την καλλιτεχνική της πορεία, από το 2004 παραδίδει μαθήματα και σεμινάρια φωνητικής σε Ωδεία, Μουσικές Σχολές και Θεατρικά Εργαστήρια σε όλη την Ελλάδα. Το 2018 ιδρύει στη Θεσσαλονίκη το FindMyVoice Workshop, ένα εργαστήρι φωνητικής/τραγουδιού για όλους. Ένα εναλλακτικό project ομαδικών μαθημάτων, με σκοπό την εκπαίδευση, την εκτόνωση και την θεραπεία μέσω της τέχνης του τραγουδιού.

Το καλοκαίρι του 2020 ολοκλήρωσε και εξέδωσε το πρώτο της βιβλίο με θέμα την αμφίδρομη σχέση της Φωνητικής Τέχνης με την Ψυχοθεραπεία, με τίτλο «FINDMYVOICE – Μία Ολιστική Μέθοδος Φωνητικής / Θεραπεύομαι και Θεραπεύω με τη Φωνή μου».

  • Σπούδασε κλασικό τραγούδι με τον μπάσο Γιώργο Παππά.
  • Πήρε δίπλωμα Μονωδίας με Άριστα Παμφηφεί και Α’ βραβείο στο Κλασικό Ωδείο Χολαργού υπό την καθοδήγηση της μέτζο σοπράνο Rositsa Troeva.
  • Παρακολούθησε σεμινάρια με τους διεθνούς φήμης καλλιτέχνες Ghena Dimitrova και Rudolf Knoll.
  • Έχει διακριθεί σε διεθνείς και εγχώριους διαγωνισμούς λυρικού τραγουδιού.
  • Εξαετής παρακολούθηση βιωματικών-ψυχολογικών σεμιναρίων με θέμα την σωματική καταγραφή ψυχολογικών σοκ.
  • Σεμινάριο Υποκριτικής στο θεατρικό εργαστήρι Acting How.
  • To 2017 παρακολούθησε στο ΜΕΤ School του Λονδίνου κύκλο μαθημάτων με αντικείμενο το Screen Acting ενώ παράλληλα έκανε μαθήματα υποκριτικής και performing με τον βραβευμένο σουηδό σκηνοθέτη Jonas Grimas. (BAFTA/BBC/TV4 etc.)

Διετέλεσε μέλος της κριτικής επιτροπής των Καλλιτεχνικών Μαθητικών Αγώνων Περιφέρειας Αιγαίου.

Συνεργάστηκε και τραγούδησε με την γερμανίδα σοπράνο Cristiana Jordan στην Γερμανική Σχολή Αθηνών, στην παράσταση «Δύο Γυναίκες, Δύο Ευρωπαίες, Μια Φωνή».

Υπηρέτησε με αφοσίωση το λυρικό τραγούδι για αρκετά χρόνια, δίνοντας ατομικά ρεσιτάλ σε όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό. Το ρεπερτόριο της στην όπερα περιλάμβανε ρόλους όπως: 

Leonora (La Forza del Destino), Turandot, Aida, Santuzza (Cavalleria Rusticana) κ.α.

Η κλασική παιδεία αποδείχθηκε ότι δεν την εμπόδισε να ακολουθήσει την αγάπη της για άλλα είδη μουσικής όπως blues, rock και soul. Ξεκίνησε να συνεργάζεται με blues rock σχήματα  ως lead singer με εμφανίσεις σε clubs της Αθήνας ,της περιφέρειας και στο εξωτερικό.

Υπήρξε lead singer στη Blues band «Tube a Bassa» όπου για τέσσερα χρόνια έδιναν συναυλίες και συμμετείχαν σε φεστιβάλ σε όλη την Ελλάδα.

ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ:

Συμμετείχε σε δύο δίσκους world – fusion, κάνοντας τα φωνητικά. Το 2002 - «Visionary World» και το 2004 «Hyperfly» του Albert Παναγιωτόπουλου και από το 2010 υπήρξε ιδρυτικό μέλος των ALTRIBE ως lead singer και συνθέτρια τραγουδιών του σχήματος. Με τους ALTRIBE έχει κυκλοφορήσει συνολικά τέσσερα ολοκληρωμένα album και δυο singles.

2011 «Το θαύμα» FM Records

2012 single «Φεύγω όλο πιο μακριά» Warner Music

2014 «Aphrodisiac» AAP

2016 «Spooky Train» Cultural Action/EMSE

2017 single «Too late to come back»

2018 «You heal my heart» Cultural Action/EMSE

2020 «Τhe Promised Land” [Digital album]

Τον Μάιο του 2018 κυκλοφόρησε το πρώτο της ολοκληρωμένο solo album «You heal my heart» με τραγούδια που έχει συνθέσει η ίδια, αλλά και σε συνεργασία με τον Albert Παναγιωτόπουλο, σε παραγωγή και ενορχήστρωση του γνωστού drummer/συνθέτη/παραγωγού Νίκου Αντύπα γνωστού από τους Socrates και τις συνεργασίες του με την Χάρις Αλεξίου, Άλκηστη Πρωτοψάλτη, Sting κ.α.

 

Back to top