Τίτλοι τέλους για τον Νίκο Κούνδουρο

Ο δημιουργός της "Μαγικής Πόλης", του πρωτοποριακού "Δράκου", του επικού "1922" και τόσων άλλων ταινιών που δικαίως τον ανέδειξαν σε έναν από τους μεγαλύτερους Έλληνες σκηνοθέτες, έφυγε από τη ζωή το μεσημέρι της Τετάρτης 22 Φεβρουαρίου 2017, σε ηλικία 91 ετών. Το τελευταίο διάστημα νοσηλευόταν με σοβαρά αναπνευστικά προβλήματα. Γεννήθηκε στην Αθήνα, αλλά οι Κρητικοί γονείς του δεν ανέχονταν να πολιτογραφηθεί σαν Αθηναίος! Τον μετέφεραν στην Κρήτη, τυλιγμένο σε μία πάνα, ώστε να γραφτεί στα δημοτολόγια του Αγ. Νικολάου της Κρήτης στις 15 Δεκεμβρίου του 1926. Γιος του δικηγόρου και πολιτικού Ιωσήφ Κούνδουρου, σπούδασε ζωγραφική και γλυπτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα, από την οποία αποφοίτησε το 1948. Ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του ως σκηνοθέτης με τη Μαγική Πόλη (1954) συνδυάζοντας τις επιρροές του από το νεορεαλισμό με την εικαστική του ματιά και καθιερώθηκε με τον πρωτοποριακό "Δράκο" (1956), για να ακολουθήσουν "Οι παράνομοι" (1958), «Το ποτάμι» (1959), «Μικρές Αφροδίτες» (1963), «Το πρόσωπο της Μέδουσας» (1967), «Τα τραγούδια της φωτιάς» (1974), "1922" (1978) κ.ά. Διακρίσεις Πολλές φορές αντιπροσώπευσε τον ελληνικό κινηματογράφο στο εξωτερικό, όπως στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας το 1953 και 1956, στο Φεστιβάλ Βερολίνου το 1958, 1963 και 1967. Έχει τιμηθεί με το Πρώτο Βραβείο σκηνοθεσίας στα Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και Βερολίνου το 1963 για την ταινία «Μικρές Αφροδίτες». Επίσης τιμήθηκε με το βραβείο σκηνοθεσίας του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για την ταινία του «Το ποτάμι» το 1959 και την ταινία του "1922" το 1978, που απέσπασε εννέα βραβεία στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης του 1978 (α’ καλύτερης ταινίας μεγάλου μήκους, σκηνοθεσίας, φωτογραφίας, α’ γυναικείου ρόλου, β’ ανδρικού ρόλου, σκηνογραφίας, τιμητική διάκριση ερμηνείας, τιμητική διάκριση για το μακιγιάζ και ΕΚΚ σεναρίου), ενώ το 1982 η ίδια ταινία απέσπασε τα βραβεία καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Cape Town. Για την ταινία «Μικρές Αφροδίτες» τιμήθηκε και με το Βραβείο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου του 1982. Η δε ταινία του «Ο Δράκος» χαρακτηρίστηκε ως η καλύτερη ελληνική ταινία στη δεκαετία του 1950-1960. Τόσο η ελληνική όσο και η γαλλική και αγγλική τηλεόραση έχουν προβάλει κατ' επανάληψη ταινίες του Κούνδουρου. Αντίγραφα (κόπιες) πολλών ταινιών του βρίσκονται στο Ευρωπαϊκό Μουσείο Κινηματογράφου, στη Γαλλική Ταινιοθήκη καθώς και στο Μητροπολιτικό Μουσείο Νέας Υόρκης.    
Back to top