Ο εικαστικός Γιώργος Τσεριώνης χρησιμοποιεί ένα ευρύ φάσμα καλλιτεχνικών μέσων. Η κεραμική είναι μία από τις μεγάλες του αγάπες. Η συμμετοχή του μαζί με την Νάσια Παυλίδου στην Καλλιτεχνική Διαμονή στο Κατάλυμα της Γαλλίας στη Ρόδο και την έκθεση “Ένα άνθος που δεν φοβάται τον χρόνο” μάς έδωσε την ευκαιρία να τον συναντήσουμε και να συνομιλήσουμε μαζί του.
Συνέντευξη στην Ευρυδίκη Κοβάνη
Πώς ήταν η εμπειρία σας από την καλλιτεχνική διαμονή στο Κατάλυμα της Γαλλίας;
Εμπνευσμένος από την εικόνα του δέντρου της ζωής που απεικονίζεται στα ροδιακά γαμήλια αγγεία και τα αρχιτεκτονικά διακοσμήτικα μοτίβα που βρίσκονται διάσπαρτα στην παλιά πόλη αναπτύσσω τη θεματική μου τόσο αισθητικά όσο και εννοιολογικά γύρω από τις έννοιες της ζωής, της μετάπλασης, του μετασχηματισμού, της μνήμης, του χρόνου, του βιώματος και της ιστορίας.
Ποια ήταν η πηγή της έμπνευσής σας για τα έργα που θα δούμε στην έκθεση “Ένα άνθος που δεν φοβάται τον χρόνο”;
Η έννοια της ευθραυστότητας αποτελεί τον κεντρικό θεματικό άξονα ενός μεγάλου μέρους της πρόσφατης δουλειάς μου. Η ευθραυστότητα ορίζεται ως «η ιδιότητα του εύθραυστου» – ένας ορισμός που καλύπτει ένα ευρύ φάσμα: την ευθραυστότητα των υλικών και των αντικειμένων, του σώματος, της ψυχής και των συναισθημάτων, της μνήμης, της γνώσης και της επικοινωνίας, των φυσικών νόμων και της γης από την οποία προερχόμαστε.
Χρώμα, σχέδιο, χρηστικότητα, φαντασία… τι από όλα αυτά θεωρείτε πιο σημαντικό σε ένα κεραμικό έργο;
Στη δουλειά μου χρησιμοποιώ πηλούς εμπλουτισμένους με φυσικά πετρώματα λάβας και θραύσματα από σπασμένα κεραμικά, καθώς και το ίδιο του το σώμα ως εργαλείο για τη διαμόρφωση των κεραμικών γλυπτών και άλλες εναλλακτικές τεχνικές κατά τη διάρκεια του ψησίματος. Το αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας ωθεί τα όρια αντοχής του πηλού με απροσδόκητα αποτελέσματα. Οπότε θα απαντούσα πως είναι όλα μαζί.
Ένας καλλιτέχνης βλέπει τον κόσμο διαφορετικά από τους άλλους;
Οι καλλιτέχνες είναι το βαρόμετρο μιάς εποχής. Μέσα από τη δουλειά τους εκφράζουν το συλλογικό ασυνειδητό σε νοητικό, πολιτικό και μεταφυσικό επίπεδο.
Τι σημαίνει για εσάς η τέχνη;
Τα γλυπτά μου αποτελούν μια λεπτομερή ανασκαφή των βασικών συναισθημάτων και συμπεριφορών, περιγράφοντας την πλευρά της ανθρώπινης φύσης που κρύβεται ακριβώς κάτω από την επιφάνεια.
Οι υβριδικές μου μορφές και τα παραμορφωμένα σχήματα δανείζονται στοιχεία τόσο από αρχαίες όσο και από σύγχρονες πολιτιστικές πηγές των τόπων που επισκέπτομαι.
Στη δουλειά μου με ενδιαφέρει να εστιάζομαι στο σημείο όπου η επιστημονική φαντασία, οι ταινίες τρόμου, οι εικόνες φυσικής ιστορίας, οι μοντερνιστικές φόρμες και οι αρχαίοι πολιτισμοί διασταυρώνονται με υπαρξιακά ερωτήματα οντολογικής φύσης.
Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;
Δεν κάνω ποτέ μελλοντικά σχέδια, το παρόν μού ειναι αρκετό και προσπαθώ να δουλεύω στο εργαστήριό μου όσο πιο πολύ γίνεται. Πιστεύω πολύ στην διαμόρφωση του κάθε περιβάλλοντος μέσα από τη συμπεριφορά μας.
ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΕΡΙΩΝΗΣ
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1967. Σπούδασε στην Σχολή “Βακαλό” και την Α.Σ.Κ.Τ. Ο Γιώργος Τσεριώνης χρησιμοποιεί ένα ευρύ φάσμα μέσων όπως κεραμικά, γλυπτά, σχέδια, εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας και περφόρμανς.
Έχει πραγματοποιήσει 17 ατομικές εκθέσεις και συμμετάσχει σε περισσότερες από 60 ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα, Αυστρία, Τουρκία, Γερμανία, Βοσνία, Κίνα.
Παράλληλα έχει επιμεληθεί τις παρακάτω εκθέσεις: “Unexpected Expedition” (Remap 2, 2009), “Descending Utopia-New Realities” (About, 2012), “The distant relative of a blind man” (About, 2012), “The Cabinet” (Remap 4, 2013), “Save” (ξενοδοχείο Πίνδαρος, 2013), ”Athens in a tank” (Space 52, 2018).
Έργα του βρίσκονται στις ακόλουθες συλλογές: MOMUS, Μουσείο Μπενάκη, Συλλογή Citibank, Συλλογή Alpha Bank, Συλλογή Δήμου Ελευσίνας, ACG Art του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος, Συλλογή Κοπελούζου, Συλλογή Benetton, Συλλογή Φλωρίκα Κυριακοπούλου, Συλλογή Ειρήνης Παναγοπούλου. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
https://www.instagram.com/tserionis_studio?igsh=MW54N20xZTZ5bTk1