Ο Γιώργος Τζεδάκης είναι δικηγόρος, οικογενειακός διαμεσολαβητής, κινηματογραφιστής και συνδημιουργός της «Ροδιακής Ταινιοθήκης».
Είναι ένας ασύχαστος Ρόδιος δημιουργός της σειράς ταινιών που αναδεικνύουν σημαντικά ιστορικά θέματα του τόπου μας. Η σειρά με τίτλο «ΜΙΑ ΣΤΑΓΟΝΑ ΡΟΔΙΑΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ» με δεκάδες επεισόδια έχει αγκαλιαστεί από το κοινό της Ρόδου και έχει φωτίσει άγνωστες πτυχές κυρίως της νεότερης τοπικής ιστορίας.
Συνάμα, ο Γιώργος Τζεδάκης με βίντεο που δημιουργεί, επιμελείται και αναρτά φωτίζει πολλά πολιτιστικά και οικολογικά θέματα που αφορούν την Ρόδο και τα Δωδεκάνησα.
Η συνέντευξη που ακολουθεί έγινε με αφορμή την συμμετοχή του στο 9ο Φεστιβάλ Καλλιτεχνικής Δημιουργίας Ροδίων Δημιουργών.
Συνέντευξη στο Νίκο Κωνσταντινίδη
Κύριε Τζεδάκη με την ευκαιρία συμμετοχής σας στο 9ο Φεστιβάλ Καλλιτεχνικής Δημιουργίας Ροδίων Δημιουργών και το οποίο επέλεξε τιμώμενο νησί της Δωδεκανήσου να είναι η Σύμη, σας καλωσορίζουμε σε αυτή την συνέντευξη που σκοπό έχει να αναδείξει το έργο σας και το ντοκιμαντέρ του Γιώργου και Νίκου Τζεδάκη, με τίτλο «Σεσκλιά – Στα βήματα και την παλαιοχριστιανική του Αποστόλου Παύλου» που θα προβληθεί στο Νεστορίδειο Μέλαθρο την 30η Σεπτεμβρίου 2025 (ώρα 19:00).
Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια για αυτή την ταινία σας;
Το ντοκιμαντέρ με τίτλο «ΣΕΣΚΛΙΑ – Από την αρχαία Τευτλούσα στα βήματα και την Παλαιοχριστιανική του Αποστόλου Παύλου» έχει ως θέμα την ταπεινή και αθέατη νησίδα των Σεσκλιών, που κρύβει μέσα της τις μαρτυρίες ενός αρχαίου λαού (Δήμος Τευτλουσίων & το Κοινόν των Εν Σύμαι κατοικούντων) αλλά και τα βήματα των πρώτων χριστιανών, με το πέρασμα του Αποστόλου Παύλου από τα Σεσκλιά, πριν φθάσει στη Ρόδο, το 58 μ.Χ. κατά την 3η αποστολική περιοδεία του στην Ελλάδα.
Μέσα όμως από το τοπικό θέμα των Σεσκλιών, το εν λόγω ντοκιμαντέρ θέλει να αναδείξει και την αθέατη δύναμη που κατέχει η Ελλάδα: τις νησίδες και βραχονησίδες της που φυλάσσουν την ιστορία, τον πολιτισμό της αλλά και την εθνική κυριαρχία της.
Η γνώση αυτών των τόπων μάς βοηθά να καταλάβουμε καλύτερα το ποιοί είμαστε, καθώς αυτές oι νησίδες όσο μικρές και αν φαίνονται, αποτελούν ζωντανά κύταρα του ελληνικού χώρου.
Διαπιστώνουμε ότι συνεργάζεστε με αξιόλογους δημιουργούς που δραστηριοποιούνται στη Ρόδο και τον αδερφό σας τον Νίκο Τζεδάκη. Ποιοι είναι οι συνεργάτες σας;
Η τέχνη του κινηματογράφου είναι κατεξοχήν συλλογική, και κατά την διάρκεια της δημιουργικής μου πορείας, είχα την τύχη να συνεργαστώ με πολλούς και αξιόλογους καλλιτέχνες και ανθρώπους του πνεύματος, που με το έργο τους εμπλουτίζουν τον πολιτιστικό χάρτη του νησιού.
Κάθε συνεργασία ήταν και είναι μια ξεχωριστή εμπειρία συνδημιουργίας, άλλες φορές με μουσικούς όπως ο Αντώνης Κιζούλης, ο Γιώργος Σακελλαρίδης, ο Δημήτρης Ιωσήφ, ο Σάββας Αθανασιάδης, ο Αλέξανδρος Χούλης, αλλά και με φωτογράφους –κινηματογραφιστές όπως η Βούλα Γιορδαμνή Κασσανή, η Ολυμπία Γκογκέ, η Ραφαηλία Γιακουμή, η Μαρία Γρηγορά κ.α.
Συχνή είναι και η συνεργασία με συγγραφείς βιβλίων όπως ο Νίκος Κωνσταντινίδης, η Βαλερί Αγγέλου και ο Θεόδωρος Παπαγεωργίου με τον οποίο δημιουργήσαμε το ντοκιμαντέρ για τα Σεσκλιά, αλλά και με δημοσιογράφους και μελετητές της ιστορίας όπως ο Γιώργος Ζαχαριάδης και ο Στάμος Παπασταματίου και τέλος με εκπαιδευτικούς όπως ο πρόεδρος του σωματείου «Cine Εκπαίδευση» Πέτρος Σπανός και η Αναστασία Ζέππου.
Και φυσικά πάντα με τη δύναμη του μοντάζ, την κατεξοχήν κινηματογραφική διαδικασία, με τον μόνιμο συνεργάτη μου, τον αδελφό μου Νίκο Τζεδάκη.
Η δημιουργία του καναλιού σας στο youtube «ΜΙΑ ΣΤΑΓΟΝΑ ΡΟΔΙΑΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ» είναι αλήθεια ότι αναγνωρίζεται από το κοινό ως μια έγκυρη πηγή κινηματογραφικής προβολής της σύγχρονης τοπικής ιστορίας. Ποια ήταν τα προσωπικά σας κίνητρα γι’ αυτή την αξιόλογη δημιουργική δραστηριότητα;
Πολύ συχνά η ιστορία μένει κλεισμένη μέσα σε βιβλία που δυστυχώς δεν διαβάζει κανείς, ή σε αρχεία στα οποία είναι δύσκολη η πρόσβαση και σε κάθε περίπτωση μακριά από τον απλό πολίτη.
Με την δημοφιλία όμως και την ευκολία της πλατφόρμας youtube, το ιστορικό αυτό υλικό γίνεται προσιτό πλέον σε όλους: από τον μαθητή και τον εκπαιδευτικό μέχρι τον επισκέπτη της Ρόδου, που θέλει να κοιτάξει πέρα από την instagram-ική Ρόδο, την αθέατη όψη της πολιτιστικής ταυτότητάς μας .
Σας ζητούν φορείς και σχολεία να προβάλετε πολλές από τις ιστορικές ταινίες για να γίνουν με παραστατικό τρόπο γνωστά τα ιστορικά γεγονότα που δεν γνωρίζουν οι συμπολίτες μας και ιδιαίτερα οι νέοι;
Με μεγάλη ευχαρίστηση δέχομαι συνεχώς προσκλήσεις από φορείς και σχολεία του νησιού μας και αυτό το θεωρώ πολύ σημαντικό διότι η συμμετοχή μου σε εκπαιδευτικές κοινότητες μου δίνει τη δυνατότητα να μοιραστώ την ιστορική γνώση, ανοίγοντας συζητήσεις και αλληλεπιδρώντας με το κοινό.
Έχω επιπλέον διαπιστώσει ότι ένα μεγάλο κομμάτι της μαθητιώσας νεολαίας μας, διψά πραγματικά να μάθει και δείχνει αληθινό ενδιαφέρον για την ιστορία του τόπου που ζει.
Παραθέτω ενδεικτικά την απάντηση ενός μαθητή στο ερώτημά μου γιατί κάποιος να πεθάνει για την ελευθερία του: “γιατί αν δεν πεθάνει για αυτήν, έτσι και αλλιώς θα είναι πεθαμένος … πνευματικά και ηθικά»!
Ως συνδημιουργός της «Ροδιακής Ταινιοθήκης» και δάσκαλος του κινηματογραφικού εργαστήριου του Ιδρύματος Υποτροφιών Εμμ. & Μ. Σταματίου, μιλήστε μας γι’ αυτό το δημιουργικό έργο στο οποίο συμμετέχετε.
Όπως γνωρίζετε η «Ροδιακή Ταινιοθήκη», η οποία ξεκίνησε με πρωτοβουλία του προέδρου της επιτροπής πολιτισμού του Ιδρύματος Σταματίου Δημήτρη Κόκκινου, είναι μια συλλογή ταινιών τεκμηρίωσης που συνδέονται με την ιστορία, τον πολιτισμό και τα πρόσωπα της Ρόδου.
Στόχος της η διαφύλαξη του οπτικοακουστικού υλικού, η διατήρηση της μνήμης. Όλες δε οι ταινίες της συλλογής αποτελούν προϊόν της εθελοντικής συνεισφοράς των μελών του Κινηματογραφικού Εργαστηρίου «Cine Chevalier».
Σε αυτό το μοναδικό στο είδος του εργαστήρι, έχω την τιμή να είμαι ο υπεύθυνος εκπαιδευτής για δέκα συνεχόμενα χρόνια. Αυτή η εμπειρία μου επιτρέπει να μεταφέρω τη γνώση και την αγάπη για τον κινηματογράφο σε δεκάδες συμπολίτες μας και να υποστηρίξω τους μαθητές μου, ώστε να εκφράσουν τις δικές τους ιδέες μέσα από την τέχνη της εικόνας και της σεναριακής αφήγησης.
Οι αναρτήσεις στο διαδίκτυο έχουν εξαπλωθεί πολύ τα τελευταία χρόνια. Ποια είναι η άποψη σας για την λεγόμενη «δημοσιογραφία των πολιτών»;
Προφανώς θα αναφέρεστε και στα δικά μου βίντεο που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο με θέματα της καθημερινότητάς μας. Η «δημοσιογραφία των πολιτών» λειτουργεί συμπληρωματικά προς την παραδοσιακή δημοσιογραφία και συμβάλλει στην ταχύτητα της διάδοσης των ειδήσεων, στην ανάδειξη θεμάτων που συχνά αγνοούνται από τα ΜΜΕ, καθώς και στην ενίσχυση της διαφάνειας και του ελέγχου της εξουσίας.
Θα πρέπει όμως ο πολίτης να κάνει σωστή επιλογή των πηγών ενημέρωσής του, καθώς και χρήση πολλαπλών εργαλείων επαλήθευσης της είδησης, διότι δυστυχώς παρατηρείται ολοένα και περισσότερο το φαινόμενο της παραπληροφόρησης και της διάδοσης ψευδών ειδήσεων.
Τους τελευταίους μήνες συνεργάζεστε ανιδιοτελώς με το τηλεοπτικό σταθμό t.v. Θάρρι. Μιλήστε μας γι’ αυτή τη νέα ενασχόληση σας.
Είναι ένα συνεπακόλουθο της διαρκούς προσωπικής μου δέσμευσης να στηρίξω με κάθε τρόπο και μέσο (βιβλία, κινηματογράφος, διαδίκτυο, τηλεόραση) την μετάδοση της γνώσης και την διατήρηση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Η τηλεόραση μου δίνει τη μοναδική δυνατότητα να μπαίνω στα σπίτια του κόσμου και να μοιράζομαι ιστορίες που διαφορετικά θα παρέμεναν άγνωστες.
Είναι μια ευθύνη αλλά και προνόμιο να μπορώ να φέρω κοντά τους ανθρώπους σε αυτά που αξίζει να γνωρίζουν, να εμπνέονται και να συνδέονται με τον τόπο και την ιστορία τους.
Επιπλέον η συνεργασία μου με το κανάλι Θάρρι, αποτελεί και μια προσφορά και συμβολή στο κοινωνικό και πνευματικό έργο της εκκλησίας, που επιτρέπει την σύνδεση με την τοπική κοινωνία, καθώς οι εθελοντές του τηλεοπτικού σταθμού λειτουργούν ως «γέφυρες» για το κοινό, υπό την καθοδήγηση και την πατρική στοργή του Αρχιμ. Νεκτάριου Πόκκια, ηγούμενου της Ι. Μονής Θάρρι.
Πέρα όμως από την σκηνοθεσία είστε και συγγραφέας ενός βιβλίου. Πώς προέκυψε αυτή η συγγραφική σας ανάγκη ;
Θα επαναλάβω αυτό που ανέφερα και προηγουμένως σχετικά με την στήριξη του πολιτισμού με κάθε μέσο, είτε μέσω της εικόνας είτε μέσω του γραπτού λόγου.
Το μικρό συγγραφικό μου πόνημα με τίτλο «Χρονολόγιο Νεότερης Ιστορίας Δωδεκανήσου», καταγράφει με απλό και εύληπτο τρόπο τα σημαντικότερα γεγονότα που διαμόρφωσαν την περιοχή μας, από την εποχή της ιταλοκρατίας μέχρι την Ενσωμάτωση.
Στόχος μου να προσφέρω ένα ακόμη εργαλείο γνώσης για τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς αλλά και για κάθε ενδιαφερόμενο που θέλει να κατανοήσει την ιστορική πορεία της Δωδεκανήσου.
Ποιο θεωρείτε ότι είναι το μεγαλύτερο δημιουργικό σας επίτευγμα;
Το μεγαλύτερο ίσως δημιουργικό μου επίτευγμα δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί καθώς σχετίζεται με την δημιουργία ενός διαδικτυακού τόπου, που θα περιέχει σε ηλεκτρονική μορφή το «Χρονολόγιο Νεότερης Ιστορίας Δωδεκανήσου», τους ηλεκτρονικούς συνδέσμους στα ιστορικά βίντεο και τις ταινίες μου, έτσι ώστε οι χρήστες να μπορούν να ακολουθήσουν την ιστορική πορεία του τόπου μας με διαδραστικό τρόπο βλέποντας τα γεγονότα να ζωντανεύουν μέσα από τις εικόνες και την αφήγηση.
Ποια είναι τα επόμενά σας σχέδια; Τι καινούργιο ετοιμάζετε;
Στα επόμενα επεισόδια της τηλεοπτικής σειράς «Ψηφίδες Δωδεκανησιακής Ιστορίας» που προβάλλεται κάθε Δευτέρα στις 21:00, στην τηλεόραση Θάρρι, θα γίνουν αναφορές στους εθνομαρτύρές μας και σε γεγονότα όπως το «Ματωμένο Πάσχα» του 1919 στο Παραδείσι και την θυσία του Παπα-Λουκά και της Ανθούλας Ζερβού, καθώς και τα αιματηρά γεγονότα που έλαβαν χώρα στη Σύμη το 1944 με την θυσία του ηγούμενου της Μονής Πανορμίτη Χρύσανθου Μαρουλάκη, του Φλώρου Ζουγανέλη και του Μιχάλη Λάμπρου.
Βρίσκομαι επίσης στη διαδικασία του pre-production για το επόμενο ντοκιμαντέρ της «Ροδιακής Ταινιοθήκης» με θέμα την Αλιμιά και την περίφημη “επιχείρηση Ted” (2 Μαΐου 1945) που θεωρείται ως η τελευταία πολεμική επιχείρηση του Ιερού Λόχου στα Δωδεκάνησα.

ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΖΕΔΑΚΗΣ
Ο Γιώργος Τζεδάκης είναι πτυχιούχος της Νομικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, μέλος του Δικηγορικού Συλλόγου Ρόδου από το 2000 και Διαπιστευμένος Οικογενειακός Διαμεσολαβητής του Υπουργείου Δικαιοσύνης.
Είναι πτυχιούχος του προγράμματος εκπαίδευσης με τίτλο «ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ: ΙΣΤΟΡΙΑ, ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ» του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Είναι συνδημιουργός της «ΡΟΔΙΑΚΗΣ ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗΣ» που αποτελείται από τις ταινίες :
- «Ο Γιώργος Σεφέρης στα χνάρια της Δωρικής Κρήνης» (2019),
- «Σάμυ Μοδιάνο – Η Αποστολή – Από τη Ρόδο στο Άουσβιτς» (2020), «Το Κοντσεντραμέντο της Ρόδου – Κρυφομιλώντας με τη λευτεριά» (2021),
- «Ο Φώτης Κόντογλου και η αγιογράφηση του Ιερού Ναού του Ευαγγελισμού» (2023),
- «Αυτοί που τόλμησαν – Επιχείρηση Anglo” – Νικολάος Σάββας και Γεώργιος Κυρμιχάλης (2023)
– «Αν φυτρώσουν λουλούδια στις πόρτες μας» (2024)
– «Τότε μόνο θα γίνουμε Ελλάδα» (2024)
– «Με ψηλά το κεφάλι – a testa alta» Μιχαήλ Βρούχος και Γεώργιος Κωσταρίδης (2025)
– «Το Δεύτερο Κοντσεντραμέντο της Ρόδου» (2025)
Ως σκηνοθέτης είχε την τιμή να αποτελέσει την πρώτη Ροδιακή συμμετοχή, στο διεθνές φεστιβάλ «ECO-FILM» της Λουκίας Ρικάκη, το καλοκαίρι του 2008 με την ταινία μυθοπλασίας «Dark».
Η ταινία του «Κοντεύω τα 90 αλλά …» (2016) έλαβε τιμητική διάκριση στο Διεθνές Φεστιβάλ Καστελλορίζου «BEYOND THE BORDERS», ενώ οι ταινίες του έχουν προβληθεί πανελλαδικά μέσα από το Κανάλι της Βουλής και το ERTFLIX.
Από το έτος 2015 είναι υπεύθυνος εκπαιδευτικός στο κινηματογραφικό εργαστήρι «Cine Chevalier» του Ιδρύματος Υποτροφιών Ε. & Μ. Σταματίου,
Είναι επίσης Αντιπρόεδρος του πολιτιστικού σωματείου «Cine–Eκπαίδευση για τον οπτικοακουστικό εγγραμματισμό», που συμβάλλει στην προαγωγή και χρήση της έβδομης τέχνης ως εκπαιδευτικό εργαλείο στα σχολεία.
Είναι ακόμη δημιουργός του πρώτου καναλιού τοπικής ιστορίας στο Υou tube, με τίτλο «Μια σταγόνα Ροδιακής Ιστορίας», που έχει ήδη συμπληρώσει τα 70 επεισόδια.
Είναι παρουσιαστής της εβδομαδιαίας τηλεοπτικής εκπομπής «Ψηφίδες Δωδεκανησιακής Ιστορίας» στην τηλεόραση Θάρρι».
Τέλος είναι συγγραφέας του «ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟΥ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ» που περιέχει τις σημαντικότερες ημερομηνίες και τα πρόσωπα, από την εποχή της Ιταλοκρατίας μέχρι και την Ενσωμάτωση (1912–1948).

