Ο Δημήτρης Βογιαζόγλου είναι ένας ζωγράφος αφοσιωμένος εδώ και χρόνια στην εκ του φυσικού ή plein air ζωγραφική, ένα είδος που συνδυάζει την εικαστική δημιουργία με την φύση, το ταξίδι, την περιπλάνηση και την ανθρώπινη επικοινωνία, με πολλά στοιχεία performance. Στην Ευρώπη είναι παραμελημένη, αν και στα μουσεία οι αίθουσες με τέτοια έργα έχουν την μεγαλύτερη επισκεψιμότητα, ενώ στην Αμερική έχει τρομερή δυναμική.
Η ατομική του έκθεση “Θάλασσα Αλμύρα” που παρουσιάζεται στην αίθουσα τέχνης Artevisione από 10 έως 21 Νοεμβρίου 2022, μας έδωσε την ευκαιρία να τον συναντήσουμε και να συνομιλήσουμε μαζί του!
Συνέντευξη στην Ευρυδίκη Κοβάνη
Πότε αποφασίσατε ότι ο δρόμος σας θα είναι η ζωγραφική;
Όταν έχοντας την Δομή στα ράφια μου ο μόνος τόμος που άνοιγα συνέχεια ήταν ο τελευταίος με την ιστορία της τέχνης!
Το ταλέντο ή οι επιρροές καθορίζουν την εξέλιξη ενός καλλιτέχνη;
Νομίζω και τα δύο αλλά κυρίως η καθημερινή ενασχόληση (έβαλα ωράριο εργασίας έλεγε ο Νιονιος) βοηθούν στο πέρασμα σε άλλο επίπεδο. Και βέβαια οι..γνωριμίες.
Μιλήστε μας για τη ζωγραφική εκ του φυσικού ή plein air στην οποία επιδίδεστε εδώ και τρεις δεκαετίες. Τι σημαίνει και ποιες είναι οι ιδιαιτερότητές της;
Είναι μια ζωγραφική με γρήγορο ρυθμό που ταιριάζει σε αυτούς που αγαπάνε την φύση, τον κόσμο, αντέχουν σε περίεργες καιρικές συνθήκες και παίρνουν γρήγορες αποφάσεις. Απαιτεί επίσης καλό σχέδιο και καδράρισμα.
Πώς και πότε εμφανίστηκε στη ζωή σας; Τι σας γοήτευσε σ’ αυτή;
Εμφανίστηκε το 1996 όταν βρέθηκα στην Aix με ένα γκρουπ 20 ατόμων και κορυφαίους Αμερικανούς ιμπρεσσιονιστες.
Με γοήτευσε ο αυθορμητισμός της, η αμεσότητά της και το ότι ο καθένας μας είχε και άλλη ματιά και αποτέλεσμα.
Είναι προαπαιτούμενο το ταξίδι προκειμένου να εμπνευστείτε; Ή μπορεί και να ξυπνάτε στην πόλη σας, στη γειτονιά σας, να βγαίνετε στην ίδια πλατεία και να ζωγραφίζετε το ίδιο θέμα με άλλη οπτική;
Όταν είμαι στην πόλη μου προσπαθώ να ανακαλύπτω καινούργια μέρη (πρόσφατα πήγα στη Λαϊκή). Κάθε γωνία κρύβει εκπλήξεις τον κατάλληλο χρόνο και με σωστό φως.
Στα καινούργια μέρη νοιώθω σαν παιδί που ανακαλύπτω τον κόσμο. Το στοιχείο της εξερεύνησης είτε στο γνώριμο χώρο είτε σε καινούργιο είναι πολύ έντονο στον ιμπρεσσιονισμο.
Το σχέδιο ή το χρώμα είναι πιο σημαντικό για εσάς;
Το καλό σχέδιο είναι απαραίτητο, όμως το χρώμα και κυρίως ο τόνος του χρώματος (πόσο σκούρο) και η χρωματικότητά του (πόσο γκριζαρισμένο) πατάνε πάνω στο σχέδιο (όπως η ζωγραφική με νούμερα) πείθουν τον θεατή ότι είναι εκεί. Και βέβαια οι σκληρές και οι μαλακές μεταβιβάσεις από χρώμα σε χρώμα είναι εξίσου καθοριστικές.
Πότε ξέρετε ότι ένας σας πίνακας είναι έτοιμος;
Όταν πιστεύω ότι ο επισκέπτης βλέποντας τον θα πιστέψει ότι είναι εκεί που ζωγράφιζα. Η ζωγραφική έξω έχει χρονικά όρια, ειδικά όταν δεν έχει συννεφιά μια και ο ήλιος μετακινείται. 3 ώρες είναι το όριο σε μια μέρα και υπεισέρχεται και η κούραση του Ζωγράφου (που συνήθως ζωγραφίζει όρθιος). Εγώ προσωπικά περνάω και 10 λεπτά μετά στο στούντιο για μικρές διορθώσεις.
Ένας ζωγράφος βλέπει τον κόσμο γύρω του διαφορετικά από ότι οι άλλοι;
Σίγουρα. Ο ιμπρεσσιονιστης προσπαθεί να αναδείξει την ομορφιά που υπάρχει γύρω του που συνήθως -λόγω πολλών παραγόντων- το κοινό αγνοεί ή θεωρεί δεδομένο.
Είναι ένα είδος επικοινωνίας από την μεριά του καλλιτέχνη ως προς το κοινό. Και είναι ένα είδος εορτασμού, γιορτής και χαράς ως προς την ομορφιά που μας περιβάλλει.
Συνήθως φανταζόμαστε τον καλλιτέχνη να δημιουργεί σε απομόνωση, κλεισμένος στον κόσμο του. Η δική σας «έκθεση» στον έξω κόσμο, στους περαστικούς τη στιγμή της δημιουργίας πώς σας επηρεάζει;
Είναι ένα είδος performance. Και το κάνω ευχάριστα. Μου αρέσει η αλληλεπιδράση με τον κόσμο.
Μια φορά στην Κούβα ένιωθα κάτι πίσω μου, μα δεν άκουγα τίποτα. Και γυρίζω και βλέπω 20 άτομα να με παρακολουθούν. Ήταν συγκλονιστικό!
Τι θα δούμε στην έκθεση «Θάλασσα Αλμύρα»;
Θαλασσινά τοπία από την Σέριφο και άλλα μέρη από Ελλάδα και Ευρώπη. Η Σέριφος είναι το μέρος που πήγαινα διακοπές τα τελευταία 20 χρόνια και συνεπώς το εργαστήρι μου στην φύση (όταν φυσάει ζωγραφίζω από το αυτοκίνητο).
Τι σας κάνει ευτυχισμένο;
Ένα δείπνο με φίλους, ένα καινούργιο μέρος, ένα θαλασσινό μπάνιο, τα ζεστά ματιά ενός σκύλου, μια πεζοπορία, ένα ταξίδι. Γενικά οτιδήποτε φυσικό και original. Και βέβαια όταν κάποιος μου κάνει την τιμή να κρεμάσει ένα πίνακά μου σπίτι του. Αποφεύγω την πολλή τηλεόραση.
Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;
Να ανακαλύψω και να ζωγραφίσω καινούργια μέρη και να γνωρίσω άνθρωπούς -μέσω των ταξιδιών μου- που κάνουν κάτι σημαντικό και ενδιαφέρον. Και ίσως να ξεκινήσω κάποια καινούργια δραστηριότητα… Θέλω να μείνω κινητικός όπως είμαι και να συνεχίσω να δημιουργώ.
- Η έκθεση “Θάλασσα Αλμύρα” παρουσιάζεται στην γκαλερί ARTEVISIONE (Πηλίου 5, Πλατεία Κολιάτσου, τηλ. επικοινωνίας: 2111113363) από 10 έως 21 Νοεμβρίου. Εγκαίνια: Πέμπτη 10 Νοεμβρίου 18:00-22:00
ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΟΓΙΑΖΟΓΛΟΥ
Σπουδές εικαστικές:
Atelier E. Schellens, παραδοσιακές τεχνικές 1992-95
Ελεύθερη Ακαδημία Χάγης με τον Ed van der Kooij 1995-1999
Πανεπιστήμιο Μπράιτον, σπουδές πορτρέτου με τον Daniel Greene 1998
Εικαστικά ταξίδια με νεοεμπρεσιονιστές 1996-2021.
Μέλος: Artishock (Rijswijk), American artists professional league
Eκθεσεις:
Δημόκριτος, Αθήνα 1998
Artishock, 2001, 2005, 2016, 2019, 2021
William James, Αθήνα 2009
Galerie Theorema, Βρυξέλλες 2009, 2015
Ριςες, ξενοδοχείο, Σέριφος 2012
ΑΒc, treehut, Χάγη 2013
Librairie Desmos, Παρίσι 2014
Spannardshof, Χάγη 2017
Antoniushoeve, Χάγη 2019, 2021
Capellehuis 2018, 2020
Επίσης έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές με πιο σημαντική “Τα ποιητικά των χρωμάτων” στο Ιταλικό Ινστιτούτο το 2020.
Έργα του βρίσκονται στο Εθνικό Μουσείο του Kazakstan, στο Europen Patent Office, Europol και σε πολλές ιδιωτικές συλλογές.