Ελένη Καρύδη, Πρόεδρος Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α. | Συνέντευξη

Ένας πόνος που δεν περνάει, μία πληγή που δεν γιατρεύεται. Όμως η αγάπη αποδεικνύεται η μεγαλύτερη κινητήριος δύναμη στη ζωή.

Μετά από ένα τραγικό συμβάν, την απώλεια του γιού της σε τροχαίο δυστύχημα, η Ελένη Καρύδη βρήκε το κουράγιο να μετουσιώσει το πένθος της σε ιερό σκοπό, πρωτοστατώντας στον αγώνα για την οδική ασφάλεια στη χώρα μας.

Το 2004 ιδρύει την Εταιρεία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων. Η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α. είναι η πρώτη Μ.Κ.Ο που ιδρύθηκε στην Ελλάδα από μητέρα θύματος τροχαίου δυστυχήματος.

Είκοσι χρόνια μετά, γράφει ένα βιβλίο για τον γιό της, τον Δημήτρη. «Ο Ήρωάς μου» μας δίνει την ευκαιρία να συνομιλήσουμε μαζί της.

Συνέντευξη στην Ευρυδίκη Κοβάνη

Κυρία Καρύδη, έχουν περάσει είκοσι χρόνια από την ημέρα που χάσατε τον γιό σας. Μιλήστε μας για τον Δημήτρη.

Είκοσι χρόνια από την ημέρα που ο Δημήτρης μου ξεκίνησε το μεγάλο ταξίδι.

Χρόνια τώρα  οι θύμησες έρχονται και ξανάρχονται κάθε λεπτό της ώρας. Με κυριεύουν, με συνταράζουν κομματιάζοντας τη σιωπή μου. 

Ο Δημήτρης ήταν η επιτομή της ζεστασιάς και της ζωτικότητας. Είχε έναν ιδιαίτερο τρόπο να ενθουσιάζεται με κάτι και σχεδόν μέσα σε λίγα λεπτά να γεμίζει με αυτόν τον ενθουσιασμό κάθε του σκέψη.

Ένιωθε έντονα συναισθήματα για κάθε τι, ενώ η πίστη στους φίλους του ήταν απαραβίαστη. Δεν άφηνε στιγμή χαμένη. Μάθαινε, έπαιζε, σκεπτόταν, ονειρευόταν...

Ώρες ατελείωτες έγραφε, έσβηνε, προσπαθώντας να μεταφέρει τα συναισθήματά του και τους προβληματισμούς του, τους φόβους του για όσα συνέβαιναν δίπλα του. Είχε όνειρα και τα μετέφερε στο σημειωματάριό του.

Ήθελε να αποκτήσει όσα επιθυμούσε, διακρινόταν για τις ευαισθησίες του, τον απασχολούσαν τα προβλήματα και οι ανησυχίες των ανθρώπων, ήταν αγαπητός σε όσους γνώριζε, είχε άποψη για τα κοινωνικά θέματα και προσπαθούσε να βρει λύσεις για όσα απασχολούσαν τους φίλους του.. μέχρι τη στιγμή που όλα τα όνειρά του καταστράφηκαν.

Ο Δημήτρης είχε αποτυπώσει την άποψή του για τα όσα συνέβησαν, λέγοντας: υπάρχουν, ή καλύτερα συμβαίνουν, στη ζωή μας πράγματα που είναι ανεξήγητα, μοιραία.

Το μόνο που γνώριζε και ήθελε, παρά το νεαρό της ηλικίας του, μου το είχε πει στην ηλικία των δεκαεφτά χρόνων: «Μαμά, η ζωή δεν μετριέται από τη διάρκειά της αλλά από την προσφορά της». Λόγια ξεχωριστά με νόημα, ορόσημο και κινητήριος δύναμη για μένα …

Ο Δημήτρης μου έγινε το πιο φωτεινό αστέρι. Ένα ελεύθερο πουλί στους ουρανούς του κόσμου από τον Φεβρουάριο του 2002. Έφυγε για να κατακτήσει τους ουρανούς με τα ματάκια του τα λαμπερά, να φωτίζουν τη μέρα και τη νύχτα μας.

Θυμήστε μας τις συνθήκες εκείνου του δυστυχήματος.

Κυριακή 20 Ιανουαρίου 2002… ώρα 7:20 το πρωί. Όλα άλλαξαν τραγικά και απότομα για όλους μας. Σταμάτησε το χαμόγελο, η χαρά, το όνειρο για τον Δημήτρη.

Συνέβη αυτό που κανένας δεν μπορεί να διανοηθεί. Τροχαίο δυστύχημα!

Χτυπά το τηλέφωνο στο σπίτι μας. Στην άλλη άκρη του τηλεφώνου είναι ο αξιωματικός Υπηρεσίας του Α.Τ. Καλλιθέας, η  πιο τραγική είδηση για να σμπαραλιάσει την ψυχή μας σε λίγα λεπτά του χρόνου. Είχε συμβεί σε εμάς…

Ένας 28χρονος μεθυσμένος τρομοκράτης της ασφάλτου, ένας οδηγός, όπλισε το αυτοκίνητό του και σκόρπισε τον θάνατο μετά από γλέντι σε νυχτερινό κέντρο. Έπνιξε κάθε χαμόγελο και όνειρο τριών νέων παιδιών που ήταν πεζοί, πίσω από τα κιγκλιδώματα, σε ένα από τα μεγαλύτερα πεζοδρόμια της Αθήνας.

Σκότωσε τον παιδικό του φίλο, τον Μιχάλη. Ο Δημήτρης και η Κωνσταντίνα μεταφέρθηκαν στο Γ. Κρατικό Αθηνών «Γ. Γεννηματάς». Πολύ σοβαρή η κατάστασή τους.

Ο Δημήτρης στη ΜΕΘ από τις πρώτες ώρες της διακομιδής του στο νοσοκομείο. Όλοι εμείς… ανθρώπινες σκιές του εαυτού μας, στον διάδρομο έξω από τη ΜΕΘ, με το βλέμμα μας χαμένο στο βάθος ενός έργου με ζωγράφο ένα παιδί 19 χρόνων που δεν σχεδίασε ποτέ του ένα έργο, που θα σκόρπιζε τον πόνο στην αγαπημένη του οικογένεια και σε όσους τον γνώριζαν και τον αγαπούσαν.

Είκοσι τρεις ολόκληρες μέρες έξω από τη ΜΕΘ. Κάθε λεπτό της μέρας μαρτυρικό.  Ώρες ατελείωτες χαμένη στις σκέψεις μου…

Για όλη αυτή την τραγωδία ευθυνόταν ένας οδηγός με εγκληματική συμπεριφορά.

Ώρες βασανιστικές, ώρες αναβίωσης ενός δράματος. Ήταν οι ώρες που τίποτα δεν μπορούσε να τις αλλάξει…

Ώρα 23:45, Τρίτη, 12 Φεβρουαρίου 2002. Εμφανίστηκε η παύλα των ζωτικών σημείων του Δημήτρη ως δολοφόνος στο μόνιτορ.

Ήταν η στιγμή που έφευγε ο Δημήτρης μου. Ο Δημήτρης ήταν άγγελος, ήταν ένα πουλί ελεύθερο στους ουρανούς του κόσμου, ήταν ένα αστέρι φωτεινό, όπως ήθελε να αισθάνεται.

Δύο χρόνια μετά τον θάνατο του γιού σας ιδρύσατε την Εταιρία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων. Πώς πήρατε αυτή την απόφαση; Νιώθετε ότι έτσι απαλύνατε, έστω και λίγο, τον πόνο της απώλειας;

Η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α (Εταιρία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων - Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας Ρόδου) συστάθηκε στις 6 Ιουνίου 2004 για όλα αυτά που ήθελε και αγωνιούσε ο ήρωάς μου, ο Δημήτρης μου.

Μετουσίωσα το πένθος μου, την τραγική απώλεια του γιόκα μου σε δύναμη, σκεπτόμενη ότι τίποτα δεν είναι ανώτερο από την ανθρώπινη ζωή. Κανείς δεν έχει δικαίωμα να την αφαιρεί ή να την καταστρέφει.

Το ζήτημα της Οδικής Ασφάλειας, αφού δεν αντιμετωπίστηκε χθες, θα πρέπει να αντιμετωπιστεί τώρα, σκέφτηκα. Σκέφτομαι ότι είναι και θα είναι διαρκής η παρουσία του γιόκα μου, η ψυχή του με τη μεταμόρφωσή της σαν απάντηση στη στατικότητα με το πέταγμά της, σαν απάντηση στην καθήλωση, με την ομορφιά, σαν απάντηση στην ασκήμια της πραγματικότητας. Σκέφτομαι καθημερινά ότι μπορούμε να κάνουμε ένα βήμα παραπάνω. 

Η  Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α είναι ο Δημήτρης  μου. Ζει, θα ζει για πάντα. Έγινε ο Άγγελός μου, τα μάτια του ποτέ δεν θα πάψουν να βλέπουν την ανατολή ή το δειλινό της νησιωτικής πόλης που ήθελε να παίξει τη μουσική του και να ζήσει τη νιότη του.

Όλα αυτά με ενδυναμώνουν να αγωνίζομαι για να σταματήσουμε να θρηνούμε νέους στην άσφαλτο. Δεν σιωπώ και αντιμετωπίζω την πραγματικότητα της απώλειας του γιού μου με δύναμη ψυχής. Είναι συνοδοιπόρος μου.

Σκουπίζω τα δάκρυά μου, σφίγγω τη γροθιά μου και παλεύω, γιατί το χρωστάω… το χρωστάμε σ’ αυτούς που έφυγαν και όλα αυτά συμπυκνώνονται στη φράση «αγάπη-ζωή».

Πότε και πώς αποφασίσατε να γράψετε βιβλίο για τον Δημήτρη;

Γράφω… γράφω από τον Μάιο του 2002. Αρχίζω να αναζητώ απαντήσεις. Πάλευα τον πόνο, ζούσα τις τρομακτικές στιγμές, την τραγικότητα της απώλειάς του…

Ήταν η αναζήτηση της δικαιοσύνης, η πίστη του Δημήτρη ότι, αν κάτι είναι λάθος, έχουμε την ηθική υποχρέωση να το διορθώσουμε. Το πίστευε…

Αυτό με ώθησε προς τα εμπρός και μου έδωσε τη δύναμη που ζητούσα. Σκέφτηκα «όλα αυτά που βίωσα, που βιώνω, γιατί δεν τα γράφω σε ένα βιβλίο με τίτλο «Ο Ήρωάς μου»; 

Είχα κρατήσει κάθε έγγραφο και πολλές σημειώσεις που με βοήθησαν να ξεκινήσω. Όμως υπήρξαν στιγμές που αναρωτιόμουν «δεν είμαι συγγραφέας, πώς θα το επιχειρήσω;».

Οπλίστηκα με δύναμη απ’ όσους με ενθάρρυναν λέγοντάς μου ότι μέσα από τα μάτια της ψυχής μου θα μπορούσα να αποτυπώσω αυτά που νοιώθω, με την ελπίδα να προσφέρω στους αναγνώστες την αξία της ζωής.  

Προσπάθησα να μεταφέρω συναισθήματα, βιώματα, επιστημονικές γνώσεις για την οδική ασφάλεια με μοναδικό στόχο να εκμηδενιστούν οι θάνατοι και οι τραυματισμοί στους δρόμους.

Η οδική ασφάλεια πρέπει να αναδειχτεί από όλους μας και να πιστέψουμε ότι η αλλαγή οδικής συμπεριφοράς σώζει ζωές.

‘Έτσι ξεκίνησα το βιβλίο στις 10 Μαρτίου 2020 με τον περιορισμό στην κυκλοφορία και μετακίνηση των πολιτών σε ολόκληρη την επικράτεια λόγω της πανδημίας Covid.

Οι δραστηριότητες της ΕΥΘΥΤΑ περιορίστηκαν και μειώθηκαν λόγω Covid και ο χρόνος αυτός λειτούργησε θετικά για να τελειώσω την συγγραφή του βιβλίου το Μάιο 2021, έχοντας κρατήσει κάθε τι που με βοήθησε να ξεκινήσω.

Τι είναι αυτό που σας δίνει τη δύναμη να συνεχίζετε τον αγώνα σας;

Ο Δημήτρης μου, ο γιόκας μου, έφυγε τόσο άδικα και τόσο τραγικά από την εγκληματική συμπεριφορά ενός οδηγού.

Οφείλουμε να αναδείξουμε τη σοβαρότητα του θέματος της Οδικής Ασφάλειας. Να σπάσουμε τη σιωπή που συνοδεύει, σημάδεψε και σημαδεύει τις ζωές μας.

Δεν είναι μόνον η οφειλή προς τους απόντες, αλλά και χρέος μας προς τους παρόντες. Παρόντες και απόντες δεν είναι εν τέλει διαφορετικά πρόσωπα, αλλά κοινοί πρωταγωνιστές μιας εξελισσόμενης μέσα στο αίμα και στον πόνο ιστορίας.

Αλλά ίσως πιο εγκληματική είναι η παθητική «ωχαδερφική» νοοτροπία μας, που μας κάνει να θεωρούμε τους εαυτούς μας άτρωτους, τα θύματα άτυχα και τους συγγενείς τους σαν κάποιους ιδιότροπους τύπους που επιδιώκουν να χαλάσουν τη μακάρια ευδαιμονία μας.  

Είναι συνοδοιπόρος μου, είναι η δύναμη που γεμίζει την σκέψη μου για όλους τους στόχους της ΕΥΘΥΤΑ. Ζωντανός με τα μάτια της ψυχής μου, ήταν και θα είναι ο Δημήτρης μου, η διαρκής έμπνευση για μένα… ο Ήρωάς μου!

Πώς είναι σήμερα τα πράγματα στη χώρα μας; Υπάρχει ελπίδα να βελτιωθεί η κατάσταση;

Η Ελλάδα καταλαμβάνει σταθερά την 21η θέση στην οδική ασφάλεια, στην Ευρώπη των 27. Σε σύγκριση με τις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ, κατέχουμε δυστυχώς πολύ υψηλή θέση σε αριθμό θανάτων στην άσφαλτο.

Οι βασικές γενεσιουργές αιτίες του υψηλού αριθμού τροχαίων δυστυχημάτων στη χώρα μας είναι γνωστές χρόνια τώρα.

Τα βασικά θεσμικά προβλήματα οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα είναι:

  • Η αναποτελεσματική οργάνωση της Δημόσιας Διοίκησης που έχει σαν αποτέλεσμα την αδυναμία σωστής και σε βάθος χρόνου εφαρμογής οποιασδήποτε δράσης οδικής ασφάλειας.
  • Η ανυπαρξία οργανωμένων δομών της Πολιτείας με ευθύνη για την οδική ασφάλεια και η μη λογοδοσία των φορέων της για την εφαρμογή των δράσεών τους, με αποτέλεσμα οι δράσεις να είναι περιορισμένες και χωρίς τα επιθυμητά, πάντα, αποτελέσματα.
  • Η μη λειτουργία κεντρικού φορέα οδικής ασφάλειας με ουσιαστική ευθύνη, με εξουσία στις υπηρεσίες της Πολιτείας και με λογοδοσία για τις δράσεις του.
  • Η ανεπαρκής χρηματοδότηση για την οδική ασφάλεια, η οποία συχνά εξαντλείται γρήγορα χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα.
  • Η αδυναμία κατανόησης πως η οδική ασφάλεια είναι επιστήμη, μάλιστα αρκετών και διαφορετικών ειδικοτήτων, και ότι απαιτείται σωστή και διαρκής έρευνα και τεκμηρίωση των κάθε είδους αποφάσεων.

Αν ήθελαν… Η τρομακτική απώλεια τόσων ανθρώπων θα έπρεπε να είχε θέσει σε συναγερμό όλους εκείνους που κατέχουν θέσεις δημόσιας ευθύνης με στόχο να αυξηθεί η ασφάλεια στους δρόμους.

Κι όμως διαχρονικά συμβαίνει το αντίθετο: λίγοι άνθρωποι, κυρίως εθελοντικά, ασχολούνται με πάθος για να αλλάξουν τα πράγματα.

Το πολιτικό σύστημα αδιαφορεί επιδεικτικά. Πολλοί μάλιστα το χαρακτηρίζουν κυνικά μη πολιτικό θέμα.

Ακόμα και σε επίπεδο κοινωνίας το ζήτημα βρίσκεται χαμηλά στην ατζέντα των συζητήσεων. Δυστυχώς, μήπως έχουμε συνηθίσει σε αυτή την κατάσταση, δεν κάνουμε την αυτοκριτική μας και ούτε ευαισθητοποιούμαστε όσο θα έπρεπε για να πιέσουμε να σταματήσουν να χάνονται ζωές στους δρόμους της χώρας μας;

Διανύουμε ήδη την νέα Δεκαετία Δράσης για την Οδική Ασφάλεια 2021-2030.

Το στοίχημα της επόμενης μέρας, της επόμενης δεκαετίας 2021-2030 είναι μεγάλο. Παγκόσμια κινητοποίηση για την μείωση των τροχαίων 50%. 

Οι θάνατοι και οι τραυματισμοί οδικής κυκλοφορίας αποτελούν μια αφύσικη αιτία θανάτου και τραυματισμού, που μπορούν ευρύτατα να αποφευχθούν, γιατί οφείλονται σε έλλειμμα του συστήματος και παιδείας οδικής ασφάλειας.

Τα τροχαία είναι προβλέψιμα και μπορούν να εκμηδενιστούν. Χώρες που θέλησαν το πέτυχαν.  

Χωρίς όραμα όλοι οι άνθρωποι φθείρονται, χωρίς ελπίδα όλοι οι άνθρωποι χάνονται. Όλοι έχουμε ευθύνη για μια σίγουρη και ασφαλή κυκλοφορία.

 Η ευθύνη για τους θανάτους και τους τραυματισμούς οδικής κυκλοφορίας κατανέμεται μεταξύ των ηγετών για την οδική ασφάλεια σε επίπεδο χώρας, περιφέρειας και πόλης.

Όταν οι χρήστες της οδού κάνουν λάθη ή παραβιάζουν τους κανόνες, η ευθύνη επιστρέφει στους σχεδιαστές συστημάτων για να διασφαλίσει ότι αυτές οι αποτυχίες δεν θα οδηγήσουν σε θάνατο ή σοβαρό τραυματισμό.

Η ανάπτυξη ισχυρής πολιτικής βούλησης, οδικής παιδείας και εκπαίδευσης οδικής ασφάλειας είναι το ζητούμενο, τόσο των αρχών και των ενδιαφερομένων μερών, καθώς και του συνόλου του πληθυσμού.

Ελπίζουμε με την ανάπτυξη Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα 2021-2030, που συζητείται στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο, να εκμηδενίσουμε τους θανάτους και τους τραυματισμούς οδικής κυκλοφορίας.

Μας ζητήθηκε να καταθέσουμε προτάσεις για την βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα τη δεκαετία 2021-2030. 

Εμείς συνεχίζουμε με την ίδια δύναμη με το ίδιο πάθος. Στόχος μας «Μηδέν Θανατηφόρα» στους δρόμους όπως άλλωστε συνεχίζουν όλοι οι φορείς του κόσμου αλλά και ως μέλη παγκόσμιων και ευρωπαϊκών οργανώσεων. 

Καρύδη Ελένη

Το βιβλίο της Ελένης Καρύδη "Ο Ήρωάς μου" θα παρουσιαστεί το Σάββατο 19 Φεβρουαρίου 2022, ώρα 18.00 στην αίθουσα της νέας πτέρυγας του Νεστορίδειου Μελάθρου.

Ο Ήρωάς μου

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΥΔΗ

Η Ελένη Καρύδη, το γένος Καραμπάτου, γεννήθηκε στην Καλαμάτα.

Είναι πτυχιούχος Επισκέπτρια Υγείας Α-ΤΕΙ Αθήνας και από το 1981 κατοικεί μόνιμα στη Ρόδο.

Από το 1984 εργάστηκε ως εκπαιδευτικός στη Νοσηλευτική Σχολή του Γ.Ν. Ρόδου, από όπου και συνταξιοδοτήθηκε το 2011.

Είναι παντρεμένη με τον Χρήστο Καρύδη κι έχει δύο κόρες, τη Μαρία και την Ιωάννα, ενώ ο πρόωρος χαμός του γιού της Δημήτρη το 2002 την κινητοποίησε για να ασχοληθεί ενεργά με την ενημέρωση για την αποφυσή τροχαίων δυστυχημάτων. Έκτοτε είναι πρόεδρος της Εταιρείας Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων-Παρατηρητήριο Οδικής Ασφαλείας Ρόδου και μέλος του Δ.Σ. της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων Δυστυχημάτων (European Federation of Road Traffic Victims - FEVR).

Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α.

Η  Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α (Εταιρεία Υποστήριξης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων)-Παρατηρητήριο Οδικής Ασφαλείας Ρόδου είναι Μη Κερδοσκοπικός, Μη Κυβερνητικός Οργανισμός στον χώρο της Οδικής Ασφάλειας.

Είναι η πρώτη Μ.Κ.Ο που ιδρύθηκε στην Ελλάδα από μητέρα θύματος τροχαίου δυστυχήματος.

Iδρύθηκε στις 6 Ιουνίου 2004 από μια ομάδα ευαισθητοποιημένων πολιτών, όπως επιστήμονες από διαφόρους χώρους, θύματα και συγγενείς τροχαίων δυστυχημάτων, αλλά και απλώς ενδιαφερόμενους, ύστερα από πρωτοβουλία της Προέδρου Καρύδη Ελένης, μετά την τραγική απώλεια του γιού της.

Ο Δημήτρης Καρύδης ήταν πρωτοετής φοιτητής Πληροφορικής στην Αθήνα. Στις 20 Ιανουαρίου 2002 τραυματίστηκε θανάσιμα από ασυνείδητο οδηγό υπό την επήρεια αλκοόλ, όντας πεζός στο πεζοδρόμιο πίσω από τα κιγκλιδώματα στο ύψος του ΦΙΞ. Κατέληξε στις 12 Φεβρουαρίου 2002. Ήταν μόλις 19 χρόνων. 

Ο θάνατος του υπήρξε η αιτία της ίδρυσης της Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α-Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας ΡΟΔΟΥ. 

Οι στόχοι της:

α) Η παροχή ιατρικών συμβουλών, ιατροκοινωνικής στήριξης (ενημέρωση επί των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων), τεχνικών συμβούλων, ψυχολογικής και κοινωνικής υποστήριξης και η μέριμνα για την οικονομική ενίσχυση των ασθενέστερων θυμάτων και των οικογενειών τους.

β) Η επιδίωξη αποτελεσματικής-ολοκληρωμένης πρόληψης των οδικών δυστυχημάτων από τις αρμόδιες αρχές ως και κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που εμπλέκεται, προκειμένου να μειωθεί δραστικά ο αριθμός των θυμάτων από τροχαία.

γ) Η συνεχής προσπάθεια ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού για την ασφαλέστερη κυκλοφορία στους δρόμους και την εναρμόνιση της νομοθεσίας, της νοοτροπίας και της οδικής συμπεριφοράς εν γένει με τα ισχύοντα στις χώρες όπου έχει επιτευχθεί σημαντική μείωση των τροχαίων.

δ) Ό,τι έχει σχέση με τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στη χώρα μας. Η ανάληψη και η προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια.

ε) Η οργανωμένη παρέμβαση και η κοινωνική πίεση προς τους φορείς της Πολιτείας για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την  μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων.

 

Η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α. - Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας ΡΟΔΟΥ είναι ενεργό μέλος:

– Του Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας του Υπουργείου Μεταφορών.

– Της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Τροχαίων Θυμάτων (Federation Europeenne des Victimes de la route- F.E.V.R., ειδικός σύμβουλος του Ο.Η.Ε/Π.Ο.Υ.), στην οποία είναι ο μόνος φορέας από την Ελλάδα.

– Της Global Alliance of NGOs for Road Safety & Road Victims.

– Της IRVA (Iris Road Victims Association).

– Υποστηρίζει τον στόχο «Μηδέν Θανατηφόρα στις πόλεις μέχρι το 2030».

- Υποστηρίζει το ΟΡΑΜΑ «VISION ZERO».

– Υποστηρίζει τη Δεκαετία Δράσης για την Οδική Ασφάλεια 2021-2030.

– Έχει υπογράψει την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας από το 2008 για λιγότερα θύματα στους δρόμους.

-Υποστηρίζει την καμπάνια «MAKE ROADS SAFE».

– Ιδρυτικό μέλος του Πανελλαδικού Συλλόγου «SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ».

  • Συνεργάζεται με Πανεπιστημιακά Ιδρύματα της χώρας μας, με φορείς του Δημοσίου, του Ιδιωτικού τομέα, αλλά και με Παγκόσμιους & Ευρωπαϊκούς Οργανισμούς και φορείς για την Οδική Ασφάλεια που υποστηρίζει η ΕΕ, ο Π.Ο.Υ. και ο Ο.Η.Ε.
Μέρος από τις δραστηριότητές της
  • Συμβάλλει δραστικά στην ενημέρωση των πολιτών, στην ευαισθητοποίηση, και στην πρόληψη των τροχαίων δυστυχημάτων
  • Παρέχει σε μόνιμη βάση Νομική, Ιατρική, Ψυχολογική, Κοινωνική Υποστήριξη και οικονομική όποτε μας ζητηθεί ανάλογα με τις δυνατότητές μας.
  • Παρέχει ψυχολογική και νομική υποστήριξη από εθελοντές ψυχολόγους και νομικούς, όποτε αυτή ζητηθεί από θύματα τροχαίων. Διαφορετικά δεν μπορείς να παρέμβεις στην οικογένεια ή μελών της μετά από το τραγικό συμβάν τηρώντας τα προσωπικά δεδομένα.
  • Συνεχίζει τη γραμμή βοήθειας από ομάδα εθελοντών ψυχολόγων και η «Ομάδα ΖΩΗΣ» συναντιέται μια φορά το μήνα με τη συμμετοχή εθελοντών ψυχολόγων (ο Covid ανέστειλε τις συναντήσεις).
  • Έχει διοργανώσει ημερίδες υπό την αιγίδα του Υπουργείου Μεταφορών με εισηγητές Καθηγητές Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων, φορέων από τοΝ χώρο της Οδικής Ασφάλειας από την Ελλάδα και την Ε.Ε, Εκθέσεις φωτογραφίας (Άγγλου PaulKlarke και Ελλήνων), προβολές ντοκιμαντέρ, δράσεις σε ανοικτούς χώρους, διδασκαλία σε σχολεία Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης, κατόπιν έγκρισης του Υπουργείου Παιδείας, ενημερώσεις σε νεοσυλλέκτους σε συνεργασία με την 95 ΑΔΤΕ (έχει υπογραφτεί πρωτόκολλο συνεργασίας επί αρχηγίας του κ. Στεφανή Αλκιβιάδη του Γ.Ε.Σ και σήμερα Υφυπουργό Άμυνας), έχει ανεβάσει θεατρικές παραστάσεις, τον Καραγκιόζη σε διασκευή (Ο Καραγκιόζης κυκλοφορεί και τραγουδά από το Βιβλίο που έχει εκδώσει “Κυκλοφορώ και Τραγουδώ” η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ), τις «Περιπέτειες του Αττικούλη» και «Μηνύματα Ζωής». Έχει εκδώσει έντυπα ελληνικά και αγγλικά, έχει αναπαράξει ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά σποτ, αρθρογραφεί σε τοπικά περιοδικά, έχει διοργανώσει μαθητικούς καλλιτεχνικούς διαγωνισμούς και έργα των μαθητών κοσμούν το ετήσιο ημερολόγιο, διαγωνισμό εκθέσεων όλων των βαθμίδων με θέμα την οδική Ασφάλεια, ομιλίες σε Συλλόγους.
  • Αναπαραγωγή τετραδίων με έργα μαθητών που επιλέχτηκαν από τη συμμετοχή τους στις Παγκόσμιες Εβδομάδες Οδικής Ασφάλειας του Ο.Η.Ε  (2015-2017-2019).
  • Συνεργάζεται με τον Παγκοσμίως αναγνωρισμένο και βραβευμένο σκιτσογράφο Μιχάλη Κουντούρη και με την educartoon με θέμα: Η γελοιογραφία στην εκπαίδευση-κυκλοφοριακή αγωγή.
  • Προσκλήθηκε κατ΄επανάληψη από την Διακομματική Επιτροπή της Βουλής Οδικής Ασφάλειας, παρουσιάζοντας τις δράσεις της, καταθέτοντας προτάσεις για το θέμα της Οδικής Ασφάλειας.
  • Τιμά κάθε χρόνο την τρίτη Κυριακή του Νοέμβρη την Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης των θυμάτων Τροχαίων Δυστυχημάτων από το 2006 με εκδηλώσεις ανάλογες. Φέτος για πρώτη φορά στη χώρα μας αναρτήθηκε στο κτήριο της Βουλής, η αφίσα της Παγκόσμιας Ημέρας Μνήμης των θυμάτων Τροχαίων Δυστυχημάτων (κοινή αφίσα μεταφρασμένη σε όλες τις γλώσσες), μετά από αίτημα της ΕΥΘΥΤΑ προς τον Πρόεδρο της Βουλής κ Τασούλα.

Χωρίς Μνήμη δεν υπάρχει Δράση … Χωρίς Δράση δεν υπάρχει Μνήμη. Ο O.H.E. αναγνώρισε με απόφαση της Γενικής Συνέλευσής του στις 26 Οκτωβρίου 2005 την Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης, κάνοντας έκκληση σε όλες τις Κυβερνήσεις να την αναγνωρίσουν και τιμάται πάντα την τρίτη Κυριακή του Νοέμβρη από όλες τις χώρες του πλανήτη. 

Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης. Το θησαυροφυλάκιο της Μνήμης. Δημιουργούμε πολιτισμό, διαλέγοντας τι επιλέγουμε να θυμόμαστε ή να ξεχνάμε.

Το να διασφαλίζουμε μια Μέρα για να θυμόμαστε ότι η πρόσφατη ιστορία μας γράφτηκε με αίμα πολλών εκατομμυρίων συνανθρώπων μας σημαίνει ότι αναγνωρίζουμε τις προσωπικές μας ιστορίες.

  • Συμμετέχει σε όλες τις Ευρωπαϊκές και Παγκόσμιες  δράσεις  που στηρίζει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ο Π.Ο.Υ και ο Ο.Η.Ε για την Οδική Ασφάλεια.
  • Συμμετέχει σε διεθνή συνέδρια της Ευρωπαϊκής Χάρτας Οδικής Ασφάλειας και στις Παγκόσμιες συναντήσεις της Global Alliance of NGOs for Road Safety (Βρυξέλλες, Αττάλεια, Μαρόκο, Βραζιλία, Χανιά) με εισηγήσεις και αποστολές PDF δραστηριοτήτων.
  • Συνεργάζεται με τους φορείς Α & Β Βαθμού, Δωδεκανήσου –Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Αστυνομική Διεύθυνση Δωδεκανήσου και Συλλόγους.
  • Σε συνεργασία με τον Φαρμακευτικό Σύλλογο Δωδεκανήσου και τον Συνεταιρισμό Φαρμακοποιών Κρήτης και Ρόδου, έχει μοιράσει πάνω από 25.000 αλκοτέστ μιας χρήσης σε οδηγούς, ενημερώνοντας ότι το αλκοόλ και η οδήγηση είναι επικίνδυνος συνδυασμός.
  • Έχει εκδώσει booklet 15 σελίδων «ΠΡΙΝ ΟΔΗΓΗΣΕΙΣ ΘΥΜΗΣΟΥ» σε συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία και με χορηγό τον Συνεταιρισμό Φαρμακοποιών Κρήτης και Ρόδου ΣΥΦΑΚ.
  • Έχει καθιερώσει το «Δέντρο της Αγάπης», μια πανελλαδική δράση, κατά την οποία το χριστουγεννιάτικο δέντρο στολίζεται και τα χρήματα που συγκεντρώνονται δίνονται σε θύματα από τροχαία δυστυχήματα.
  • Η πρόεδρος έχει παραχωρήσει συνεντεύξεις στον τοπικό –αθηναϊκό τύπο και στους τηλεοπτικούς σταθμούς της Ρόδου και της Αθήνας.
  • Έχει τιμηθεί από φορείς και συλλόγους για την κοινωνική της προσφορά.
  • Συμμετοχή της Προέδρου στις Συνεδριάσεις του Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών (μέλος η ΕΥΘΥΤΑ) με κατάθεση προτάσεων βελτίωσης της Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα και συμμετοχή στην ομάδα εργασίας για την εκπαίδευση.
  • Συμμετέχει στη διεθνή δράση ζωγραφίζοντας πεταλούδες στα σημεία του δρόμου της Ρόδου που χάθηκαν αγαπημένα πρόσωπα από τροχαία δυστυχήματα. Αόρατοι… ναι. Ανύπαρκτοι… Όχι.
  • Έχει καθιερώσει το μοίρασμα των κόκκινων αυγών τη Μεγάλη Πέμπτη στην πλατεία Κύπρου με το μήνυμα «και φέτος τσουγκρίζουμε τα κόκκινα αυγά με τα αγαπημένα μας πρόσωπα και όχι στο δρόμο».
  • Συμμετέχει ως εισηγητής σε ημερίδες με θέμα την οδική ασφάλεια.
  • Συμμετέχει στις Παγκόσμιες Εβδομάδες Οδικής Ασφάλειας του Π.Ο.Υ & Ο.Η.Ε
  • Συμμετέχει στην Ευρωπαϊκή Ημέρα Ευγένειας στο δρόμο, στην Ευρωπαϊκή Νύχτα Χωρίς Ατυχήματα, στην Ευρωπαϊκή Ημέρα Χωρίς ένα Θάνατο στο Δρόμο και στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας, καθιερωμένες από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
  • Έχει οργανώσει το Parking Day στην πλατεία Δημαρχείου, με μοναδικό σκοπό να αναδείξει την έλλειψη πλατείας στην πόλη της Ρόδου με ποικίλες δράσεις.
  • Συμμετέχει σε συνέδρια της Ευρωπαϊκής Χάρτας Οδικής Ασφάλειας, στις ετήσιες Γενικές Συνελεύσεις της F.E.V.R (η πρόεδρος είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου). Όλες αυτές οι συμμετοχές μας δίνουν τη δυνατότητα να παρακολουθούμε τις αποτελεσματικές πρακτικές των χωρών της Ε.Ε στην πρόληψη και στη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων και πώς μπορούν να προσαρμοστούν και να εφαρμοστούν στη χώρα μας και στην περιοχή μας.
  • Συμμετείχε στην άτυπη συνάντηση Υπουργών Μεταφορών της Ε.Ε και στην 6η Ευρωπαϊκή Ημέρα Οδικής Ασφάλειας με περίπτερο στο Ζάππειο Μέγαρο στις 8 & 9 Μαΐου 2014, προσκεκλημένη από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στα πλαίσια της προεδρίας της Ελληνικής Κυβέρνησης της Ε.Ε. Η πρόεδρος Ελένη Καρύδη έχει συναντηθεί με τους πρώην Επιτρόπους  Μεταφορών της Ε.Ε και κατέθεσε προτάσεις των Μ.Κ.Ο που αγωνίζονται παγκόσμια για την οδική ασφάλεια.
  • Έχει προσκληθεί και έχει παρουσιάσει το πρόγραμμα «κυκλοφορώ με ασφάλεια» σε όλα τα νησιά της Δωδεκανήσου. Από το 2009, που ξεκίνησε το πρόγραμμα με έγκριση του Υπουργείου Παιδείας η Ε.Υ.ΘΥ.Τ.Α. έχει εκπαιδεύσει, σε όλες τις βαθμίδες πάνω από 4,000 μαθητές και 1000 περίπου εκπαιδευτικούς με ειδικά σχεδιασμένα εκπαιδευτικά προγράμματα, βασισμένα σε επιστημονική τεκμηρίωση, που προωθούν τη βιωματική μάθηση και την ευαισθητοποίηση σε κρίσιμα ζητήματα της κυκλοφοριακής αγωγής και της οδικής ασφάλειας.
  • Συμμετέχει στους Διεθνείς Μαραθώνιους της Ρόδου με ομάδες 15 εθελοντών φοιτητών του Π. Αιγαίου και μελών της.
  • Διενήργησε Καμπάνια-Ψήφισμα-Συγκέντρωση υπογραφών (3.753) για την οδική ασφάλεια όπως πρότεινε ο Π.Ο.Υ και ο ΟΗΕ με αίτημα να κυκλοφορούμε σε ένα ασφαλές και συγχωρητικό οδικό δίκτυο. Έχουν επιδοθεί στον Υφυπουργό Κ.Γ  Κεφαλογιάννη  και στον κ. Χ.Κέλλα Πρόεδρο Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής (συνάντηση 26-29 Νοέμβριος 2019), στον Δήμαρχο και Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου.
  • Έχει αποστείλει έγγραφα και υπομνήματα στους εμπλεκόμενους φορείς για την κατάσταση του οδικού δικτύου της Ρόδου, έχει τοποθετηθεί με ουσιαστικές παρεμβάσεις στο θέμα της οδικής ασφάλειας.
  • Συνεργάζεται με συλλόγους της Ρόδου με ένα κοινό σκοπό, τη Ζωή.
  • Συνεργάζεται με όλους τους φορείς της Ρόδου, την Τροχαία Ρόδου για την επίτευξη του στόχου της μείωσης των τροχαίων δυστυχημάτων.
  • Υιοθέτησε το εσωτερικό παρτέρι του Γ.Ν. Ρόδου, αφιερωμένο στα θύματα των Τροχαίων Δυστυχημάτων.
  • Μετά από ανοιχτή διαδικασία οι επισκέπτες του Rhodes online, κάτοικοι, φίλοι επισκέπτες της Ρόδου την υπέδειξαν τις επιλογές τους για τις καλύτερες Μ.Κ.Ο που δραστηριοποιούνται στη Ρόδου. 
  • Στα πλαίσια «Ελλάδα 2021» για τα 200 χρόνια μετά από πρόσκληση της Επιτροπής «Ελλάδα 2021» κατέθεσε προτάσεις (Σχέδιο Ανάπτυξης Βιώσιμής Κινητικότητας της νήσου Ρόδου και Δημιουργίας εκπαιδευτικού επιτραπέζιου παιχνιδιού «Καλλιέργεια Παιδείας Οδικής Ασφάλειας»). Στόχος: Συστηματική προσέγγιση του θέματος οδικής ασφάλειας, μείωση των θανάτων οδικής κυκλοφορίας. Στόχος όλων μας να πετύχουμε τους κοινούς μας στόχους και η Επέτειος των 200 χρόνων από την ίδρυση του Ελληνικού κράτους να αποτελέσει ευκαιρία για την αλλαγή στάσης και νοοτροπίας, βοηθώντας τη χώρα μας να φτάσει στον ίδιο βηματισμό με τα υπόλοιπα Ευρωπαϊκά κράτη στην μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων και να μηδενίσουμε τους θανάτους στους δρόμους της χώρας μας. Τα τροχαία είναι προβλέψιμα και μπορούν να εκμηδενιστούν. Ας μην ξεχνάμε ότι το επίπεδο Οδικής Ασφάλειας μιας χώρας είναι εκτός των άλλων μια έκφραση του κοινωνικού, πολιτιστικού και πολιτικού πολιτισμού της. Πρέπει να διαδραματίσουμε όλοι μας  έναν  σημαντικό ρόλο, να δείξουμε γιατί πρέπει να  συμμετέχουμε και να πιέσουμε  όλους τους εμπλεκόμενους φορείς να δεσμευτούν  στη ανάπτυξη στρατηγικής  οδικής ασφάλειας που θα προχωρήσει προς την κατεύθυνση της επίτευξης των παγκόσμιων στόχων οδικής ασφάλειας «VISION ZERO» και της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.
  • Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ αναδείχτηκε ως η Μ.Κ.Ο με το πολυτιμότερο  έργο της για το 2013 «Best in Rhodes-Reader’s choice Awards 2013”
  • Η πρόεδρος Ελένη Καρύδη έχει τιμηθεί από Συλλόγους, φορείς, τον Δήμο Ρόδου, την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, τηn δημοσιογραφική ομάδα «Αυτοκίνητο της Χρονιάς» σε εκδήλωση στο συνεδριακό χώρο της HELEXPO, το Ε.Κ. ΡΟΔΟΥ για την συμβολή της στην οδική ασφάλεια και την κοινωνική της προσφορά.
  • Ανακηρύχτηκε η πρόεδρος Ελένη Καρύδη το “Πρόσωπο της Χρονιάς για το 2011 στα Δωδεκάνησα” από την εφημερίδα της Ρόδου «Δημοκρατική»
  • To 2021 στα πλαίσια της Παγκόσμιας Ημέρας της Γυναίκας, αναδείχτηκε από τον International Road Safety org, μαζί με άλλες Γυναίκες ανά την υφήλιο που αγωνίζονται για την οδική ασφάλεια.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Back to top