Κοραής Δαμάτης, Σκηνοθέτης | Συνέντευξη

Ο Κοραής Δαμάτης είναι ένας θεατράνθρωπος με άποψη και πάθος. Σαν σκηνοθέτης, ηθοποιός, ενδυματολόγος, σκηνογράφος, συγγραφέας ασχολείται ασταμάτητα με το θέατρο. Το θέατρο που, όπως μας είπε στη συνέντευξη που ακολουθεί, είναι γι' αυτόν ένας από τους εφηβικούς του έρωτες που ακόμα του δίνει χαρά!

Ευκαιρία για την συνάντησή μας στάθηκε η παράσταση "Ενός λεπτού... φωνή" που σκηνοθετεί, με ερμηνευτές 18 νέους ηθοποιούς, αποφοίτους του 2022 της Ανώτερης Δραματικής Σχολής Αθηναϊκή Σκηνή. Η παράσταση ανεβαίνει από τις 26 Νοεμβρίου στο Θέατρο Αθηναϊκή Σκηνή.

Συνέντευξη στην Ευρυδίκη Κοβάνη  

Τι διαπραγματεύεται το έργο «Ενός λεπτού... φωνή»;

Διαπραγματεύεται την ανάγκη κάποιων μοναχικών ανθρώπων να μιλήσουν, αλλά περισσότερο την ανάγκη τους να τους ακούσουμε εμείς, οι υπόλοιποι.

Το «Ενός λεπτού… φωνή» μιλάει για εκείνους που, για κάποιο λόγο, βρέθηκαν στο περιθώριο… για γυναίκες που διαπομπεύτηκαν και φυλακίστηκαν άδικα… για την όποια διαφορετικότητα και τον σκληρό τρόπο που αντιμετωπίζεται… για την ενδοοικογενειακή βία, για τις εξαρτήσεις, για τον έρποντα φασισμό… Αλλά περισσότερο και πάνω απ’ όλα, μιλάει για την σιωπή μας.

Πέντε σιωπές. Δέκα. Εκατό σιωπές. Στη φασαρία της καθημερινότητας, στα χίλια γεγονότα, στις συνευρέσεις και στα γυαλιστερά μεγαλομάγαζα… ακούγεται συνεχώς και επίμονα ο ήχος της σιωπής μας. Εκκωφαντική σιωπή… όπως κι ο φόβος που την γεννάει. Κι εδώ χρειάζεται να ακούσουμε… την ενός λεπτού… φωνή.

Είστε σκηνοθέτης, ηθοποιός, συγγραφέας, ενδυματολόγος, σκηνογράφος, ένας θεατράνθρωπος που ζει και αναπνέει με την τέχνη. Συνυπάρχουν αρμονικά αυτοί οι ρόλοι ή κάποιος κλέβει την παράσταση;

Αρμονικότατα συζούν. Είναι πολύς καιρός πλέον, που στα περισσότερα έργα που σκηνοθετώ, βλέπω συνολικά το τελικό αποτέλεσμα κι αυτό με βοηθάει σε μια πιο πλήρη κατανόηση έργου και ρόλων, αλλά ταυτόχρονα με ευχαριστεί κιόλας, παρόλη την κούραση.

Τι σημαίνει για εσάς το θέατρο;

Ένας από τους εφηβικούς μου έρωτες που ακόμα μού δίνει χαρά, παρόλες τις οδυνηρές αλλαγές που έχει υποστεί και που το οδηγούν σιγά-σιγά σε μια καινούργια επικίνδυνη πραγματικότητα, και καλλιτεχνική και εργασιακή.

Το ταλέντο ή οι επιλογές καθορίζουν την εξέλιξη ενός καλλιτέχνη;

Και τα δύο, αν δεχτούμε ότι το ταλέντο, αυτή η αφηρημένη και υπερτιμημένη έφεση, είναι κατ’ αρχήν σκληρή δουλειά.

Τι είναι αυτό που κάνει μία παράσταση «καλή»;

Πολύ υποκειμενικό το «καλή». Θα έλεγα η συνάντησή της με τους θεατές που έχουν έρθει να την δουν. Το να κατέβει κάτω, που λέμε, να συνομιλήσει με το μυαλό αυτών που την παρακολουθούν… ναι, να συναντήσει το άλλο της μισό που είναι οι θεατές.   

Ποιος είναι ο ρόλος του καλλιτέχνη στην κοινωνία;

Να μιλάει για τα κακώς κείμενα, να αντιδρά και να δρα ταυτόχρονα. Να θέτει τον δάχτυλον επί τον τύπον των ήλων…   

Αν ζητούσε τη συμβουλή σας ένας νέος ηθοποιός τι θα του λέγατε;

Δεν νομίζω ότι μπορώ να δώσω συμβουλές. Αν παρόλα αυτά επέμενε, θα του συνιστούσα να αποκτήσει πολύπλευρη παιδεία γύρω από αυτό που επέλεξε.

Να πηγαίνει σε παραστάσεις χορού -τόσο σπάνιες στην Ελλάδα-, εκθέσεις ζωγραφικής, γλυπτικής, σε μουσικά δρώμενα, να διαβάζει λογοτεχνία, ποίηση… να ανακαλύψει, να γυμνάσει και να εμπιστευτεί τις εικόνες της δικής του φαντασίας κι όχι τις ετοιματζίδικες που του επιβάλλουν οι οθόνες.   

 

korais-damatis

Ποιος είναι ο Κοραής Δαμάτης

Ο Κοραής Δαμάτης γεννήθηκε στην Αίγυπτο, στην Αλεξάνδρεια. Στην Ελλάδα ήρθε το 1962. Σπούδασε θέατρο. Χόρεψε με την ομάδα ‘Χορικά’ της Ζουζούς Νικολούδη και στο Ελληνικό Χορόδραμα της Ραλλού Μάνου. Πήρε μέρος σαν ηθοποιός και χορευτής σε αρκετές παραστάσεις. Δημιούργησε την θεατρική ομάδα Έβδομο Θέατρο.

Έχει σκηνοθετήσει έργα των Ευριπίδη, Σαίξπηρ, Βάϊς, Μπρέχτ, Μπέκετ, Λόπε ντε Βέγκα, Ζενέ, Καμύ, Μπωμαρσαί, Αριστοφάνη, Γκομπρόβιτς, Μακ-Νάλλη, Σέρμαν, Ουίλλιαμς, Ιονέσκο, Μολιέρο, Ζιρωντού, Αρμπούζωφ, Ανούιγ, Μακ Ντόνα, Φρίελ, Σεβαστίκογλου, Μάρλοου, Καμπανέλλη, Αναγνωστάκη κ.α. για το Εθνικό Θέατρο, για Δημοτικά Περιφερειακά, για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου και για το ελεύθερο θέατρο.

Το 2015 κυκλοφόρησε απ’ τις εκδόσεις Γαβριηλίδη το μυθιστόρημα του «Το Σπίτι Μόνο» και το 2021 το δεύτερο βιβλίο του με τίτλο «Αφορμές», από τις εκδόσεις Βακχικόν.

 

Η παράσταση "Ενός λεπτού. . .φωνή’’ σε σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη ανεβαίνει στο Θέατρο Αθηναϊκή Σκηνή  με τους αποφοίτους του 2022 της Ανώτερης Δραματικής Σχολής Αθηναϊκή Σκηνή. Περισσότερα για την παράσταση εδώ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Back to top