Άρης Ξυπολιτόπουλος, Business Coach | Συνέντευξη

Ο Άρης Ξυπολιτόπουλος με το βιβλίο του "Business basics. Η μέθοδος του Ναυαγού" έχει έναν στόχο. Να μας θυμίσει τα βασικά και απαραίτητα του επιχειρείν, να μας φέρει πίσω στον ίσιο δρόμο της απλότητας και αποτελεσματικότητας.

Ελεύθερος επαγγελματίας ο ίδιος, με τεράστια εμπειρία της αγοράς μέσα από μία 20ετία ως freelancer, manager, επιχειρηματίας, εναποθέτει στο δικής του έμπνευσης σύστημα "Business Basics" τα συμπεράσματά του για το τι λειτουργεί και τι όχι στην πρακτική επιχειρηματικότητα.

Το βιβλίο του "Business basics. Η μέθοδος του Ναυαγού" (εκδ. Ελληνοεκδοτική) είναι μία όαση για τον νέο/μικρό επιχειρηματία που παλεύει χαμένος μέσα στην έρημο της πολύπλοκης και ακαταλαβίστικης σύγχρονης επιχειρηματικής αφήγησης.

Το βιβλίο αυτό μας έδωσε την ευκαιρία και τη χαρά της πολύ ενδιαφέρουσας συζήτησης που είχαμε με τον συγγραφέα.

Συνέντευξη στην Ευρυδίκη Κοβάνη

Πώς αποφασίσατε να γράψετε αυτό το βιβλίο;

Ενώ η συντριπτική πλειοψηφία του επιχειρείν σε Ελλάδα και Ε.Ε. αποτελείται από πολύ μικρές επιχειρήσεις (πάνω από 97% ), η επιχειρηματική πληροφορία που τους προσφέρεται προέρχεται από μεγάλες επιχειρήσεις, τεχνολογικά startups, executives, managers, γραφειοκράτες και θεωρητικούς προφέσορες.

Τίποτε από όλα αυτά δεν είναι ρούχο στα μέτρα της μικρής επιχείρησης και κάποιος έπρεπε να υποδείξει αυτή την ασυμβατότητα. Έτσι δημιούργησα το businessbasics.gr που προσφέρει απλή πληροφορία και πρακτική μέθοδο μέσα από σεμινάρια και business coaching.

Το βιβλίο ήταν το επόμενο βήμα αυτής της προσπάθειας. Ήξερα τον σκοπό, το κοινό-στόχο, ήμουν σίγουρος ότι λείπει ένα τέτοιο βιβλίο από την αγορά, είχα τεστάρει τα νερά πριν βουτήξω στα βαθιά αφού τα τελευταία χρόνια έχω δημοσιεύσει μερικά από τα πιο ανατρεπτικά και πολυδιαβασμένα άρθρα στο επιχειρηματικό διαδίκτυο. Οπότε η απόφαση ήταν εύκολη.

Πώς σκεφτήκατε αυτόν τον τίτλο;

Το βιβλίο φέρει τον ίδιο τίτλο με το «μαγαζί» μου. Έτσι βοηθάς το κοινό να εξοικειωθεί με αυτό που πουλάς, ειδικά όταν αυτό που πουλάς είναι μια νέα αντίληψη και μια συστηματική μέθοδος κατάλληλη για μικρές επιχειρήσεις. Ο υπότιτλος του «Ναυαγού» απλώς προσφέρει ένα back story που οπτικοποιεί την αφήγηση και την κάνει να ρέει πιο εύκολα.

Σε ποιον απευθύνεται το βιβλίο σας;

Σε μικρές επιχειρήσεις, νέους επιχειρηματίες και ελεύθερους επαγγελματίες, σε ανθρώπους με παντελή άγνοια αλλά και σε εκείνους με μερική γνώση.

Γι' αυτούς γράφτηκε απλά, γλαφυρά, με χιούμορ και σαρκασμό ώστε να είναι ευκολοδιάβαστο και να «μπριζώνει». Σ΄ αυτούς εξηγεί εκείνα που μπερδεύουν, προσφέρει εκείνα που λείπουν και το κάνει στην γλώσσα που καταλαβαίνουν.

Συμβουλεύετε τον μικρό επιχειρηματία να μην ασχολείται με ένα σωρό πράγματα που θεωρούνται απαραίτητα, όπως το business plan, management, motivation, προβλέψεις πωλήσεων, ερωτηματολόγια πελατών, ομάδα, επιδοτήσεις, οικοσύστημα, πτυχία κλπ. Γιατί τα θεωρείτε περιττά όλα αυτά;

Γιατί είναι η γλάστρα, όχι ο βασιλικός! Τα εργαλεία, όχι το ίδιο το επιχειρείν! Κάποια από αυτά είναι περιττά, κάποια είναι δευτερεύοντα, κάποια είναι ακατάλληλα, τα περισσότερο είναι εξωφρενικά περίπλοκα.

Και όλα μαζί απομακρύνουν από την απλότητα και την ουσία: ποιος είναι ο πελάτης, τι θα του δώσεις που ικανοποιεί την αξία του, πώς θα τον πείσεις, πώς θα τον εξυπηρετήσεις, πώς θα τον ξαναφέρεις πίσω, πώς διαφέρεις από τον ανταγωνισμό. Αυτά εδώ είναι απλά και διαχρονικά, ο Άρης τα διδάσκει μέσα σε βδομάδες.

Αυτό όμως δεν δουλεύει για τα πανεπιστήμια και τα κολλέγια που πρέπει πάση θυσία να διϋλίζουν τον κώνωπα για να γεμίσουν με ύλη 4ετείς σπουδές. Και δως του και περιπλέκουν τα πράγματα. Πιο πολύ γιρλάντα, πιο πολύ επιτήδευση, πιο πολύ γλάστρα! Κι αυτή την γλάστρα μετά οι managers πάνε και την διδάσκουν και στους μικρούς οι οποίοι έχουν ανάγκη από ουσία, απλότητα και επαναλαμβανόμενη μέθοδο!

Κάπως έτσι εκείνο το εργαλείο που φτιάχτηκε για ακαδημαϊκή κατανάλωση και μόνο για ένα μικρό ανθυποσύνολο της αγοράς τώρα την έχει κατακλύσει. Το βιβλίο είναι σίγουρα «αιρετικό», αφού ήδη από το εξώφυλλο προδιαθέτει τον αναγνώστη ότι θα περάσει σαν οδοστρωτήρας πάνω από οποιαδήποτε αυθεντία.

Το επιχειρείν δεν είναι εύκολο αλλά είναι απλό! Και ανήκει στην αγορά, όχι στα θρανία. Η αγορά αγαπάει την απλότητα και την πρακτικότητα.

Ποια είναι η βασική διαφορά της μικρής επιχείρησης από τις μεγάλες και τις startup επιχειρήσεις;

Η διαφορά είναι ίδια με εκείνη ανάμεσα σε ένα Βασιλιά, έναν Πρίγκηπα κι έναν Ναυαγό! Μέγεθος, πόροι, στόχευση! Η μέθοδος χτίζεται εκεί πάνω.

Ο Δαβίδ αν πήγαινε να παλέψει με τον Γολιάθ στα ίσα ήταν τελειωμένος. Πάλεψε με ό,τι είχε στα χέρια του και με στρατηγικές κατάλληλες για το μέγεθός του.

Το βιβλίο εξηγεί επακριβώς με λεπτομέρειες αυτές τις διαφορές με τρόπο που δεν αφήνει καμμία αμφιβολία. Και που φυσικά ο αναγνώστης δεν θα βρει πουθενά αλλού. Ειδικά για τα startup!

Μαθαίνεται η επιχειρηματικότητα ή είναι μία έμφυτη ικανότητα που κάποιοι άνθρωποι διαθέτουν;

Η επιχειρηματικότητα είναι μια απλή πρακτική που μπορεί να διδαχτεί, έλεγε ο μεγάλος Peter Drucker. Ναι, φυσικά διδάσκεται. Πρώτα όμως πρέπει να ξέρεις τι είναι! Είναι λογιστικά; Είναι διαχείριση; Είναι ΕΣΠΑ και ΦΠΑ και στατιστικά μοντέλα; Είναι τεχνολογία και management;

Αν τα ξέρεις αυτά είσαι επιχειρηματικός άνθρωπος; Τότε γιατί χιλιάδες απόφοιτοι πανεπιστημίων τυλίγουν σουβλάκια με τα πτυχία τους; Γιατί οι πτυχιούχοι business administration γίνονται υπάλληλοι; Γιατί οι πετυχημένοι επιχειρηματίες είτε δεν σπούδασαν είτε διέκοψαν;

Ποιος διδάσκει επιχειρείν; Ο επιχειρηματίας ή ο λογιστής του; Ο πρακτικός ή ο θεωρητικός; Ο πεινασμένος οραματιστής ή ο χορτάτος υπαλληλάκος;….

Εκείνο που διαχωρίζει τον επιχειρηματικό άνθρωπο δεν είναι μια έμφυτη ικανότητα αλλά η συμπεριφορά του. Η οποία φυσικά δεν είναι η συμπεριφορά του μαγαζάτορα στην Ελλάδα που περιμένει πότε θα ανοίξουν οι επιδοτήσεις για να βγάλει όσα του λείπουν.

Το βιβλίο εξηγεί επακριβώς με σαφείς ορισμούς τι είναι επιχειρηματικότητα, τι είναι καινοτομία (όχι, δεν είναι τεχνολογία) και ποια είναι τα χαρακτηριστικά της συμπεριφοράς του επιχειρηματικού ανθρώπου.

Πότε και πώς χάθηκε η κοινή λογική στο σύγχρονο επιχειρείν;

Όταν το κράτος μεγαλώνει και η γραφειοκρατία τυραννάει, ο κόσμος νομίζει ότι επιχειρείν είναι η διεκπεραίωση κι ο ΦΠΑ.

Όταν ο ακαδημαϊσμός γιγαντώνεται πέρα από τα επιτρεπτά του όρια, τότε ο κόσμος νομίζει ότι το business είναι επιστήμη κι όσο πιο επιτηδευμένα μιλάς τόσο πιο αυθεντία είσαι.

Όταν μεγαλο-μάνατζερ λένε στις μικρές επιχειρήσεις ότι χρειάζονται 30σελιδα business plans με mission statements και 5ετη projections ενώ αυτές καλά-καλά δεν ξέρουν ποιος είναι ο πελάτης τους και δεν επιβιώνουν 6 μήνες χωρίς έσοδα, τότε έχουμε περάσει σε άλλη διάσταση παραλογισμού.

Όταν αντί για οικονομικά της αγοράς διδάσκεσαι επιδοτήσεις, είναι αδύνατον να γνωρίζεις ανεπάρκεια πόρων, προσφορά & ζήτηση, ανταγωνισμό, ρίσκο, επένδυση… τους φυσικούς νόμους της αγοράς δηλαδή που καλείται να κάμψει το επιχειρείν!

Όταν η θεοπάλαβη φορολογία εκτοξεύει το επιχειρηματικό ρίσκο και τιμωρεί την καινοτομία, τότε ο κόσμος αντί για επιχειρείν ψάχνει το «σιγουράκι» (σουβλάκια, καφετέριες, καταλύματα).

Η κοινή λογική λοιπόν χάνεται αργά και σταθερά όταν δεν έχεις οικονομία της αγοράς και η αφήγηση είναι γεμάτη από χορτάτους φρονιμάκηδες και ά-ρισκους διεκπεραιωτές χωρίς “skin in the game” γιατί αυτό ακριβώς είναι το Greek Dream εδώ και 40 χρόνια.

Η αγορά μας είναι αντι-επιχειρηματική, δεν ευνοεί την καλλιέργεια αυθεντικού πνεύματος και δεν αναδεικνύει επιχειρηματικούς ανθρώπους.

Οπότε μην έχοντας ποιον να ακολουθήσουν οι μικρές επιχειρήσεις ακολουθούν ό,τι μοιάζει με αυθεντία. Και καταλήγουν ναυαγοί χωρίς σχέδιο απόδρασης.

Μπορείτε να μας πείτε επιγραμματικά σε τι βασίζεται η μέθοδος του ναυαγού; Τελικά υπάρχει ελπίδα να σωθεί η μικρή επιχείρηση;

Απλότητα, λιτότητα, συστηματική εφαρμογή των basics. Δεν σχεδιάζει τίποτε παρά μόνο εκείνα που είναι μπροστά του, δεν εκτελεί τίποτε παρά μόνο μικρά βήματα.

Το business είναι ένα και αναλλοίωτο, οι αρχές του είναι διαχρονικές: δώσε στον πελάτη εκείνο που αποτελεί αξία στην σωστή τιμή και καλύτερα από τον ανταγωνισμό! Και συνέχισε να το κάνεις εσαεί. Όλα τα άλλα είναι φύκια για μεταξωτές κορδέλες.

Κάθε Ναυαγός σώζεται όταν δει κατάματα την πραγματικότητα, κάνει ένα μικρό πλάνο και πάει ένα βήμα κάθε φορά. Πρώτα να περάσει από τα κύματα και τους υφάλους. Και μετά να βγει στα ανοιχτά.

Ποιο θα εντοπίζατε σαν το νούμερο ένα πρόβλημα της μικρής επιχείρησης σήμερα στην Ελλάδα;

Έλλειψη συστηματικής μεθόδου! Πώς να διαφέρεις, πώς να προσθέτεις αξία, πώς να ανανεώνεις συνεχώς αυτή την αξία.

Οι μικρές επιχειρήσεις -στην προσπάθειά τους να επιβιώσουν από ένα κράτος που φορολογεί ασύστολα, εχθρεύεται τον επιχειρηματία και αυξάνει πολύ το επιχειρηματικό ρίσκο- κάνουν μεροκάματο, όχι επιχειρείν! Κάνε το «σιγουράκι» και μην ψάχνεις για παραπάνω!

Δεν ψάχνουν για νέα ακροατήρια, δεν διαφέρουν από τον ανταγωνισμό, δεν κάνουν marketing, τρέμουν τις αλλαγές, δεν έχουν selling point, δεν τολμάνε νέα πράγματα, δεν έχουν συστηματικότητα στις ενέργειές τους. Αυτά προσφέρει το Business basics. Νέα αντίληψη και πρακτική μέθοδο στην γλώσσα τους.

Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος να λύσει ο μικρός επιχειρηματίας αυτό το πρόβλημα;

Να διαβάσει το βιβλίο καταρχάς για να φύγουν οι τσίμπλες, να καταλάβει τις προτεραιότητες και να μην είναι εύπιστος στις μανατζερικές θεωρίες που διαβάζει τριγύρω. Και μετά να βάλει σε πράξη την μέθοδο που περιγράφω στο 3ο μέρος του βιβλίου.

Αν όσα γνωρίζει ταυτίζονται με το βιβλίο τότε να πάρει θάρρος. Αν του λείπουν γνώσεις και ικανότητες τότε να με πάρει τηλέφωνο. Αυτή είναι η δουλειά μου άλλωστε και πλέον με τα online coaching sessions έχω πελάτες από την Κομοτηνή μέχρι το Μεσολόγγι την Μεσσηνία και τα Χανιά. Δεν υπάρχει δικαιολογία αν θες πραγματικά να μάθεις.

Business-basics cover

Ποιος είναι ο Άρης Ξυπολιτόπουλος

Ο Άρης Ξυπολιτόπουλος είναι πιστοποιημένος business coach και εκπαιδευτής ενηλίκων, ιδρυτής του businessbasics.gr, προσφέρει πρακτική εκπαίδευση και ανάπτυξη σε μικρές επιχειρήσεις χρησιμοποιώντας τη μέθοδο που περιγράφεται σ’ αυτό το βιβλίο.

Ο Άρης δεν είναι ακαδημαϊκός, δεν προέρχεται από τον χώρο των consultants, δεν πάσχει από τους ιδρυματισμούς των managers, δεν χρωστάει σε κανέναν για να τα λέει «όπως πρέπει».

Σκέφτεται διαφορετικά, μιλάει και γράφει έντονα, κάτι που πολλές φορές παρεξηγείται ως επιθετικότητα αλλά δεν είναι τίποτα παραπάνω από το προσωπικό του στίγμα μέσα στην επιχειρηματική αφήγηση.

Φανατικός οπαδός του Peter Drucker και της απλής προσέγγισης στο επιχειρείν, αντιπαθεί τα περίπλοκα και οτιδήποτε αποδυναμώνει την αυτόνομη επιχειρηματική ικανότητα μια επιχείρησης (δηλαδή, όπως αναφέρει, «σχεδόν όλα όσα προβάλει ως απαραίτητα η επιχειρηματική αφήγηση σήμερα»).

Τα τελευταία χρόνια πήρε αυτά τα 2-3 πράγματα «που δουλεύουν υπό οποιεσδήποτε συνθήκες», τα έβαλε σε ένα δικό του format επιχειρηματικής ανάπτυξης το οποίο ονόμασε «Business basics» και το προσφέρει στην μικρή επιχείρηση με σεμινάρια, αρθρογραφία, σχεδιασμό και συμβουλευτική. Το «Business basics» διαθέτει και το δικό του κανάλι στο YouTube".

 

https://www.facebook.com/businessbasics.gr

https://businessbasics.gr/index.html

http://www.linkedin.com/in/aris-xipolitopoulos-5862a419b

https://www.epixeiro.gr/authors/162136

https://www.youtube.com/channel/UCv8vLDTjzrQVNAgK1jheWIA

 

 

 

Back to top