Μάγδα Μαυρογιάννη, Μουσικός, Ηθοποιός | Συνέντευξη

Ένα εμβληματικό σπίτι που σφύζει από μουσική, γέλια και δημιουργία, η νεανική εμμονή της να ακούει κάθε πρωί την Casta Diva από τη Νόρμα με την Μαρία Κάλλας, η τυχαία γνωριμία με την Τζάκυ Καλογεροπούλου, αδελφή της μεγάλης Ντίβας ... όλα μπερδεύονται γλυκά στη ζωή και την τέχνη της Μάγδας Μαυρογιάννη.

Κι όλα δένουν αρμονικά για να καταλήξουν σε πρωτότυπα και γοητευτικά μουσικοθεατρικά αναλόγια, το είδος στο οποίο η ταλαντούχα καλλιτέχνις έχει αφοσιωθεί με μεγάλη επιτυχία.  

Η συνάντησή μας αυτή τη φορά αφορά την σχέση της Μαρίας Κάλλας με την αδελφή της Τζάκυ Καλογεροπούλου. Μία σχέση που αποτέλεσε έμπνευση για την Μάγδα Μαυρογιάννη ώστε να δημιουργήσει το Μουσικό Αναλόγιο "Μαρία Τζάκυ Κάλλας στο Ντιβάνι - Με τα μάτια της αδελφής της" που ανεβαίνει στο Ίδρυμα Θεοχαράκη στις 15 Μαρτίου.

Συνέντευξη στην Ευρυδίκη Κοβάνη

Κυρία Μαυρογιάννη, χαίρομαι που μας δίνεται πάλι η ευκαιρία να συνομιλήσουμε! Μετά τις θεσπέσιες «Ιστορίες Μουσικής & Μαγειρικής» και την «Φρίντα Κάλο» περιμένουμε τώρα με ενδιαφέρον το Μουσικό Αναλόγιο Μαρία Τζάκυ Κάλλας στο Ντιβάνι «Με τα μάτια της αδελφής της», όπου θα σας δούμε να ερμηνεύετε τον ρόλο της Τζάκυ Καλογεροπούλου, αδελφής της Μαρίας Κάλλας, την οποία μάλιστα γνωρίσατε και προσωπικά. Πώς έτυχε να γίνει αυτή η γνωριμία;

Kαλησπέρα και από εμένα. Κι εγώ χαίρομαι που παρακολουθείτε τις δραστηριότητές μου. Η αλήθεια είναι ότι η φετινή σεζόν εξελίχθηκε δυναμικά και με ποικίλο ενδιαφέρον στα θέματά μου, τόσο στο Ίδρυμα Θεοχαράκη όσο και στο Μέγαρο Μουσικής. 

Τώρα στο Ίδρυμα Θεοχαράκη ασχολούμαι μ΄ ένα θέμα που με αφορά και προσωπικά. Αυτό της Τζάκυ Καλογεροπούλου με τη Ντίβα αδελφή της Μαρία Κάλλας … στο Ντιβάνι της εξομολόγησης. 

Μέσα από τη διήγηση φωτίζονται τα βαθειά αισθήματα των δύο αδελφών. Είναι μίσος; Είναι ζήλεια; Είναι αγάπη; Είναι εκκεντρικότης;  Όπως και να έχει αυτή είναι η ιστορία τους.

Η τύχη με έφερε κοντά της την εποχή που έψαχνα να αγοράσω ένα σπίτι στο κέντρο της Αθήνας. Έπεσα στο σπίτι της Τζάκυ Καλογεροπούλου που βρισκόταν κοντά στο Αρχαιολογικό Μουσείο και έτσι ξεκίνησε η γνωριμία μας.

Ποια ήταν η πρώτη εντύπωση που σας έδωσε η Τζάκυ Καλογεροπούλου;

Ήταν μια πολύ όμορφη κυρία, μιας άλλης εποχής. Με κατακόκκινη βελουδένια μακριά ρόμπα, ασορτί παντοφλάκια με λίγο τακούνι και φουντάκι και ένα διαφανές κόκκινο μικρό κασκόλ στο λαιμό της. Κατάξανθη, κομμωτηριομένη και πολύ ομιλητική με μία μικρή μανιέρα στον τρόπο που μιλούσε, που περπατούσε και μου έδειχνε το σπίτι. 

Στο σαλόνι είχε δύο πιάνα. Ένα με ουρά και ένα σπάνιο πιάνο εποχής. Το περιεργάστηκα και τη ρώτησα αν μπορούσα να παίξω. Κάθισα και έπαιξα ένα μέρος της Παθητικής Σονάτας του Μπετόβεν.

Έκπληκτη μου λέει: «Είστε μουσικός;» «Ναι» της λέω «και ηθοποιός. Αλλά δεν μπορώ να αγοράσω το σπίτι σας γιατί είναι πολύ ακριβό». Έφυγα με μία πικρία αλλά και με δέος που έκανα αυτή τη συνάντηση σ΄αυτό το σπίτι.

Πώς εξελίχθηκε η γνωριμία σας;

Η γνωριμία μας εξελίχθηκε καταπληκτικά, γιατί την επομένη από την επίσκεψή μου με πήρε η Τζάκυ τηλέφωνο και μου είπε ότι μου δίνει το σπίτι της στη τιμή που εγώ μπορώ, γιατί είμαι καλλιτέχνης και το δίνει στη μνήμη της Μαρίας. 

Εγώ από μικρή μόλις ξυπνούσα σε καθημερινή βάση άκουγα εμμονικά την Casta Diva από τη Norma, σε σημείο που κούραζα την οικογένειά μου και μου έλεγαν: «Άκουσε και κάτι άλλο!»

Η γνωριμία μας έγινε φιλική, διότι η Τζάκυ παρέμεινε στην πολυκατοικία σε άλλο όροφο.  Ήταν καλός άνθρωπος με αισθήματα, αλλά πάντα έβγαζε την πικρία και τον ανταγωνισμό με την αδελφή της.

Η ιδέα να δημιουργήσετε κάτι καλλιτεχνικό με θέμα την σχέση των δύο αδελφών γεννήθηκε μέσα σας από τότε;

Έχω ξαναπαρουσιάσει θεατρικά Αναλόγια με θέμα «Μαρία Κάλλας». Πάντα με ενδιαφέρει και με αφορά το θέμα, αλλά φέτος είναι η επέτειος των 100 χρόνων από τη γέννηση της Μαρίας Κάλλας και πρέπει να την τιμήσουμε. Και καθώς έχω βρεθεί τόσο κοντά στην οικογένεια, το οφείλω.

Πώς ήταν το σπίτι της Τζάκυ Καλογεροπούλου; Πώς νιώσατε όταν το πρωτοαντικρίσατε;

Ήταν όπως είναι και τώρα. Δεν έχω αλλάξει τίποτα από άποψη κατασκευής. Θυμάμαι όταν το επισκέφθηκα την πρώτη φορά, η Τζάκυ το είχε πολύ φροντισμένο με πάρα πολλά έπιπλα και ψεύτικα λουλούδια. Φυσικά τα πήρε όλα, αλλά μου άφησε το πιάνο με ουρά για πολλά χρόνια, μέχρι που το ζήτησε πίσω ο σύζυγός της, ενώ εκείνη ήθελε να μου το αφήσει.

Αυτό το σπίτι συνεχίζει να έχει την ίδια αύρα που ένοιωσα όταν πρωτομπήκα. Έχει μια μαγική αίσθηση που σε μαγνητίζει, που σε ταξιδεύει. Γι΄ αυτό νοιώθω πάντα την αίσθηση της δημιουργίας.

Πώς προέκυψε η ιδέα των Salon Concerts που δίνετε σε αυτό το σπίτι;

Σ΄ αυτό το σπίτι δημιουργούνται όλες οι ιδέες των Μουσικών μου Αναλογίων. Εδώ έρχονται οι συνεργάτες μου πιανίστες, λυρικοί τραγουδιστές, ηθοποιοί και μιλάμε και αναπτύσσουμε τις ιδέες που προτείνω. Εδώ κάνουμε τις πρόβες, όλη την προετοιμασία πριν μπούμε στον εκάστοτε συναυλιακό χώρο. Φυσικά πάντα με τσάγια, καφέδες και γκουρμεδιές. 

Έτσι αρχίσαμε να παρουσιάζουμε το πρόγραμμά μας σε φίλους, αλλά τώρα πια έρχονται και άλλοι φίλοι επαγγελματίες και παίζουν στο σαλόνι μου. Κάπως έτσι δημιουργήθηκαν τα Salon Concerts που τα απολαμβάνω μαζί με τα αγαπημένα μου πρόσωπα, φίλους, καλλιτέχνες, οικογένεια και η φιλοξενία κλείνει πάντα με ένα μπουφέ.

Τι προκλήσεις έχει για εσάς το να υποδυθείτε την αδελφή της Μαρίας Κάλλας, ένα πρόσωπο υπαρκτό που μάλιστα γνωρίσατε και προσωπικά;

Ασφαλώς είναι μία πρόκληση, αλλά την Τζάκυ Καλογεροπούλου την αναφέρω τόσο συχνά σ΄ όσους έρχονται σπίτι που έχει γίνει μέρος της ζωής μου. Σ΄αυτό το Αναλόγιο βέβαια διηγούμαι πλευρές της ζωής της που μου της έλεγε η ίδια, π.χ. πώς συνάντησε την αδελφή της Μαρία μετά από καιρό στο σκάφος του Ωνάση στην Γλυφάδα όταν παράλληλα εκείνος φιλοξενούσε την Τζάκι Κένεντι, καθώς και τα συγκρουόμενα αισθήματα της αδελφής, της μεγάλης Ντίβας.

Γράφοντας το κείμενο του αναλογίου πού εστιάσατε, ποιος είναι ο κεντρικός πυρήνας της παράστασης;

Ο πυρήνας της παράστασης είναι το συναίσθημα. Οι σχέσεις των δύο αδελφών. Πώς εξελίχθηκαν στην πορεία της ζωής τους. Οι διαφορετικοί δρόμοι που ακολούθησαν. Η Τζάκυ πάντα έλεγε: «Η αδελφή μου ήταν τυχερή, ήξερε να βλέπει τη τύχη της, το αντίθετο από εμένα».

Το μουσικό ρεπερτόριο με έργα Bellini και Verdi αναδεικνύει τα συναισθήματα και την αλήθεια της ιστορίας.

Μιλήστε μας για τους καλλιτέχνες που θα λάβουν μέρος στο αναλόγιο.  

Οι εκλεκτοί μου συνεργάτες είναι ο γνωστός πιανίστας Δημήτρης Γιάκας, ο οποίος ασχολήθηκε και με το ρεπερτόριο, η μοναδική και γοητευτική σοπράνο Βασιλική Καραγιάννη, ο εκλεκτός βαρύτονος Χάρης Αδριανός και ο Φώτης Παπαθανασίου, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Ιδρύματος Θεοχαράκη που αναλύει στο Ντιβάνι την ψυχολογία των δυο αδελφών.

Πώς θα θέλατε να νιώθουν οι θεατές φεύγοντας από την παράσταση;

Θα ήθελα να πάρουν μαζί τους το μέγεθος της Μαρίας Κάλλας μέσα από την ερμηνεία των εκλεκτών μουσικών και την αλήθεια των δύο αδελφών Μαρίας Κάλλας και Τζάκυ Καλλογεροπούλου.

Μαγδα Μαυρογιάννη φωτο

 

Ποια είναι η Μάγδα Μαυρογιάννη

Μουσικός - Ηθοποιός - Σκηνοθέτης - Μεταφράστρια θεατρικών έργων - Συγγραφέας μουσικών Αναλογίων

Μια περσόνα της Αθήνας. Ένα πρόσωπο που συμμετέχει στα καλλιτεχνικά και κοινωνικά δρώμενα της πόλης της, καθώς έχει δημιουργήσει τα «Salon Concert» στο ιστορικό της σπίτι (πρώην οικία Τζάκυς Καλογεροπούλου).

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε θέατρο και μουσική (πιάνο - ακορντεόν - σύνθεση και θέατρο) στην Αθήνα και στο Παρίσι.

  • Απόφοιτος και αριστούχος του Εθνικού Ωδείου Αθηνών.
  • Απόφοιτος και αριστούχος της «Ecole Normale» Παρισίων.
  • Απόφοιτος και αριστούχος του «Conservatoire d΄ art dramatique» Παρισίων.
  • Μαθήτρια του Antoine Vittez. Έπαιξε δίπλα του στο Εθνικό θέατρο Theatre National de Chaillot de Paris.
  • Παρακολούθησε σεμινάρια με τον Τ. Suzuki στη Νέα Υόρκη και έπαιξε μαζί του στο La Mama E.T.C.
  • Ξεκίνησε την καριέρα της 12 χρονών ως πιανίστρια στην Ελλάδα, συνέχισε ως ηθοποιός και πιανίστρια στο Παρίσι, όπου έζησε 13 χρόνια.

    Συμμετείχε ως ηθοποιός σε διεθνείς συμπαραγωγές στην Αγγλία, Γαλλία, Ελβετία, Ελλάδα.

    Κινηματογράφος:

    Γαλλία: «Έτσι μ΄ αρέσουν οι γυναίκες», «Υπόθεση μιας νύχτας», «H άλλη όψη του Proust» του Pascal Thomas δίπλα στον Μισέλ Ωμόν, Jean Claude Brialy.

    Ελλάδα: «Νύχτα με τη Σιλένα», «Εδώ είναι Βαλκάνια» κ.ά.

    Τουρνέ: στη Γαλλία με την «Τέταρτη Συμφωνία» του Μίκη Θεοδωράκη.

    Τηλεόραση:

    • Αγγλία: «Ελγίνεια Μάρμαρα», Hugh Grant, Neigel Heyvers.

      Γαλλία: «Όλες οι γυναίκες είναι θεές», «Οι κυρίες με τα πράσινα καπέλλα», «Μαριόν», «Η μάνα του Λένιν», «Μέρα και νύχτα» με τον Andre Flederick, George Chorafas, Francis Huster, Angelina Haas.

      Ελβετία: «Ο δρόμος της μουσικής».

      Ελλάδα: «Άννα Κρίστι», «Άννα Χ», «Μαντάμ Σουσού», «Ο έρωτας της Αλεξάνδρας», «Το τέλος της μοναξιάς», «Μοιραίο πάθος», «Μαύρος Ωκεανός», κ.ά.

      Θέατρο:

      «Σλήμμαν» με τον Αntoine Vittez, «Μanufacture» με τον Didier Flamard, «150 χρόνια της Αθήνας» σε κείμενα Κ. Γεωργουσόπουλου, «Επικίνδυνες Σχέσεις» με τον Γ. Φέρτη, «Χαράτσι απ' τον Ανδρέα τον Απάτση» με τον Λάκη Λαζόπουλο, «Αταίριαστο Ζευγάρι» με τη Μίρκα Παπακωνσταντίνου - Σμαρούλα Γιούλη, «Τσαο» - «Πριμαντόνα» με τη Μιμή Ντενίση, «Εκτός Ελέγχου» με τον Γρηγόρη Βαλτινό, κ.ά.

      Μεταφράσεις:

      • «Τσάο», «Πριμαντόνα», «Άντρες για δείπνο», «Για πάντα μαζί», «Υψηλή Κοινωνία», «Ταμ Ταμ και Τάνγκο», «Η κυρία του Μαξίμ», «Ο Άη Βασίλης είναι λέρα» κ.ά.

        Επί τρία χρόνια έγραψε και παρουσίασε εκπομπές στο Δεύτερο Πρόγραμμα μαζί με τον δημοσιογράφο Γιώργο Νοταρά και στο Τρίτο πρόγραμμα στην εκπομπή «Η μουσική δίνει τον τόνο».

        Δημιούργησε στη Σκόπελο θεσμό με «Θεατρικά Δρώμενα» και διετέλεσε Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Σκοπέλου επί 7ετία.

        Το 1996 δημιούργησε την Θεατρική Εταιρεία «ΑΞΙΑ» και ανέβασε τα «Black Story», την Rock-opera «Sakura», την όπερα «Αδάμ και Χαλιμά» στην ΕΛΣ, «Οι Δίδυμες» κ.ά., τα οποία έγραψε, σκηνοθέτησε και ερμήνευσε.

        Δίδαξε κλασσικό πιάνο στη Σχολή «Michel Sogny» στο Παρίσι και συνεχίζει μέχρι σήμερα τη συνεργασία της με Master Class.

        • Eπί σειρά ετών διδάσκει στο «Εθνικό Ωδείο».

          Την χαρακτηρίζει η πρωτοτυπία. Δημιούργησε μια σειρά Μουσικών Θεατρικών Αναλογίων τα οποία γράφει, επιμελείται, σκηνοθετεί και ερμηνεύει, σε συνεργασία με Ίδρυμα Θεοχαράκη, ΕΛΣ, Μέγαρο Μουσικής, Salle Cortot, Cite de la musique στο Παρίσι, με θέματα μέσα από τις βιογραφίες μεγάλων Μουσουργών, όπως Βάγκνερ, Βέρντι, Μπετόβεν, Μότσαρτ, Debussy, Ravel κ.ά.

          Λυρική Σκηνή: «Αδάμ και Χαλιμά» - Μουσική Παράσταση, Λιμπρέτο - Σκηνοθεσία, «Η Σονάτα του Κρόϊτσερ», «Από τον Κοκτώ στον Στραβίνσκυ», «Ανθρώπινη Φωνή» κ.ά.

          Θέατρο Φούρνος: «Οι Δίδυμες» σε συνεργασία με τη Ρούλα Πατεράκη, Εύρη Σωφρονιάδου και Αλέκο Φασιανό.

          Κέντρο Τεχνών Χαλανδρίου και Αμερικάνικο Κολλέγιο: «Η Σονάτα του Κρόϊτσερ»: Θεατροποιημένο Μουσικό Αναλόγιο. Κείμενο - Σκηνοθεσία -Αφήγηση. Με τους: Ναταλία Μιχαηλίδου-πιάνο και Γιώργο Δεμερτζή-βιολί.

          • Μουσείο Μπενάκη - Σύγχρονο:  «Ένα παιδί στην Χώρα της Μουσικής». Θεατροποιημένη Συναυλία βασισμένη στην παιδική ηλικία του Μανώλη Καλομοίρη. Παιδικές Όπερες.

            Salle Cortot - Παρίσι - Μουσείο Μπενάκη:  «Α travers le regard de Nelly's». Θεατροποιημένο Μουσικό Αναλόγιο. Κείμενο - Σκηνοθεσία - Αφήγηση. Με τους: Κάρολο Ζουγανέλη -πιάνο, Γιάννη Ηδομενέο -τραγούδι και προβολή Φωτογραφιών Νelly΄s από το φωτογραφικό αρχείο του Μουσείου Μπενάκη.

            Διεθνές Φεστιβάλ Ναυπλίου: Κάρμεν.Μ΄ ένα ρόδο στα μαλλιά.

            Αγγλικανική Εκκλησία: «Κλάρα Σούμαν», «Μότσαρτ - Ο δρόμος προς την Πράγα», «Κασσιανή», «Μαρία Μαγδαληνή».

            Φίλιππος Νάκας: Κάρμεν.Μ΄ ένα ρόδο στα μαλλιά - Διάσημα ντουέτι.

            Παρνασσός - Φεστιβάλ Καλομοίρη: «I love Opera». «Σίσσυ -Φύλλα Ημερολογίου», «Μάρθα Φρόϋντ», «Φρίντα Κάλοου», «Κλάρα Σούμαν», κ.ά.

            Salle Cortot-Παρίσι: «Το Ημερολόγιο της Άννα-Μαγδαλένα Μπαχ», «Αθάνατη Αγαπημένη», «Γεωργία Σάνδη», «Ραχμάνινωφ», κ.ά.

            • Ίδρυμα Θεοχαράκη: Σειρά Βάγκνερ, Σειρά Μπετόβεν, Σειρά Μότσαρτ, Σειρά σύγχρονων συνθετών.

              Με μεγάλη επιτυχία ξεκίνησε τον πιο πρωτότυπο Διαγωνισμό κλασσικής μουσικής «Classic Music-Box-Μάγδα Μαυρογιάννη and Young Talents», ο οποίος θα συνεχιστεί και φέτος, προσφέροντας στους επιτυχόντες χρηματικά βραβεία.

               
              Magda Mavrogianni
              Μάγδα Μαυρογιάννη
  •  
Back to top